Olenko ulkona vai sisällä?

Täällä voit kysyä neuvoja vuonna 2006 avatun Tiiran version käytöstä.
aala2
Viestit: 27
Liittynyt: 20 Tammi 2011, 21:56

Olenko ulkona vai sisällä?

Viesti Kirjoittaja aala2 » 11 Tammi 2012, 23:56

Hei
Niin Tiira kuin Tiirafoorumi heittävät ulos järjestelmästä, jos ne ovat auki, mutta ovat jääneet ilman käyttöä pitemmäksi aikaa. Mikäköhän tuo aikaraja on?

Mutta se ongelma: kun olen ollut lähettämässä Tiirafoorumiin viestiä "Lähetä"-komennolla, on tullut ilmoitus, että "tänne" voi kirjoittaa vain sisäänkirjautuneena. Sitähän toki varmasti alunperin olen ollut, mutta myönnän, olen ehkä käynyt välillä syömässä tms. Ensimmäinen ongelma on se, että järjestelmä sallii tekeillä olleen viestin muokkaamisen ja tekstin pitkälle jatkamisen tauon jälkeen mitenkään varoittamatta, että "sinut" on heitetty ulos liian pitkän Tiirafoorumin käyttämättömyyden vuoksi. Ilmoitus tulee vasta kun yrität lähettää viestiä.

Toinen ihmejuttu on se, että jos em. ilmoitus ("tänne voi kirjoittaa vain sisäänkirjautuneena"; ei tarkka sanamuoto!) tulee ja panee kaiken kiinni ja sitten ottaa vauhtia kirjautumalla ensi Tiiraan ja menee sitä kautta Tiirafoorumiin, niin Tiirafoorumi kertoo, että oletkin oikeastaan jo sisällä (eli Tiirafoorumin etusivun toisella rivillä ei ehdoteta kirjautumista sisään tai rekisteröitymistä vaan siellä annetaan mahdollisuus vain kirjautua ulos!) Eli ikäänkuin olen järjestelmän sisällä edelleen, mutta tekstini on kadonnut "bittiavaruuteen". No, eihän siinä muuta kuin aloita alusta, pane netti kiinni ja mieti, onko sinulla mitään sanottavaa?

t. Arto Laesvuori

AJL
Viestit: 109
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 12:53

Re: Olenko ulkona vai sisällä?

Viesti Kirjoittaja AJL » 12 Tammi 2012, 12:00

Terve,

Tiiran ja Tiirafoorumin kirjautumiset ovat kokonaan erillinen asia ja toisistaan riippumattomia.
Molemmissa järjestelmissä on sama ominaisuus eli ne muistavat tietyn ajan kirjautumisesi, jos et ole kirjannut itseäsi ulos.
Tämä aika määräytyy useamman tekijän summana mm. järjestelmään asetettu raja, muiden käyttäjien varaamat resurssit, järjestelmän itse tarvitsemat resurssit.

Tiiran rajaan pystymme vaikuttamaan ja se taitaa olla tällä hetkellä jossakin 30-60 minuutin välillä.
Tiirafoorumin asetuksia hallitsee palveluntarjoaja ja siihen emme voi vaikuttaa, emmekä edes tiedä mikä se on.

Tuo pitkän viestin häviäminen on itsellekkin tuttu ja olen selkärangan kautta oppinut siihen, että aika ajoin valitsen kirjoittamani teksit (Ctrl+a) ja kopsaan sen leikepöydälle (Ctrl+c).
Jos yhteys sattuu olemaan poikki, on viesti leikepöydällä ja liitettävissä sieltä (Ctrl+v).

--
AJL

Vastaa Viestiin