Paikallinen

Täällä voit kysyä neuvoja vuonna 2006 avatun Tiiran version käytöstä.
joppe97
Viestit: 66
Liittynyt: 14 Huhti 2012, 19:45

Paikallinen

Viesti Kirjoittaja joppe97 » 27 Syys 2012, 16:56

Milloin ilmoitan linnun paikalliseksi? Pitääkö minun tietää että lintu on ollut esim. vähintään kaksi päivä jollain alueella. Jos näen linnun maassa paikoillaan, niin sehän voi olla muuttomatkalla ja on juuri pysähtynyt lepäämään. Lasketaanko kaikki maassa tai paikallaan olevat paikallisiksi ja korkealla ilmassa tiettyyn suuntaan lentävät muuttaviksi. Minusta tämä on ollut vaikeaa laittaa lintu muuttavaksi tai paikalliseksi varsinkin näin syksyn aikaan :)

KalleR
Viestit: 574
Liittynyt: 28 Maalis 2006, 14:17
Paikkakunta: Littoinen
Viesti:

Re: Paikallinen

Viesti Kirjoittaja KalleR » 28 Syys 2012, 15:11

Hei,
paikallinen / muuttava - merkitä ei ota kantaa siihen onko kyseessä muuttomatkalainen vai ei, vaan kyse on siitä, mitä ko. lintu havaintohetkellä on tehnyt. Laita siis paikallisiksi maahan / veteen laskeutuneet linnut (saavat toki liikkua...) ja jos tulkitset linnun olevan muuttolennossa, laita "m". Mutta jos on syytä epäillä, että lintu on esim vain ruokailulennossa, kuten esimerkiksi sääksi kesällä, niin silloin laitetaan vain suunta (näin olen itse tottunut tekemään).

t Kalle Rainio

joppe97
Viestit: 66
Liittynyt: 14 Huhti 2012, 19:45

Re: Paikallinen

Viesti Kirjoittaja joppe97 » 28 Syys 2012, 19:33

Aivan. Kiitoksia! Onkin tuottanut tuskaa nämä p ja m kun on välillä niin epävarmoja :D

Vastaa Viestiin