Useampi lintu samalle havainto-ilmoitukselle?

Täällä voit kysyä neuvoja vuonna 2006 avatun Tiiran version käytöstä.
Ziffis
Viestit: 7
Liittynyt: 03 Huhti 2006, 09:29

Useampi lintu samalle havainto-ilmoitukselle?

Viesti Kirjoittaja Ziffis » 16 Marras 2008, 23:08

Moro,

tänä aamuna mökillä kuulin samalta seisomalta 2 eri varpuspöllöä äänessä samaan aikaan, about vastakkaisissa suunnissa minusta kuullen. Laitoin kummankin omaksi havainnoksi, mutta olisiko tähän fiksumpikin tapa, joka kuvastaisi tilannetta paremmin eli havaintoa samalta seisomalta? Siis kaikki muu haviksessa samaa paitsi linnun paikka, joilla eroa merkittävästi.

t. Kimmo Sihvonen

Teemu
Viestit: 68
Liittynyt: 05 Huhti 2006, 11:24

Re: Useampi lintu samalle havainto-ilmoitukselle?

Viesti Kirjoittaja Teemu » 19 Marras 2008, 17:21

Hei,

Vaikka yleensä kannatankin linnun paikkatiedon kirjaamista, jättäisin todennäköisesti tällaisessa tapauksessa lintujen paikat kirjaamatta. Kun on nähdäkseni kyse kahdesta äänihavainnosta, joissa linnun tarkka paikka ei ole tiedossa, vaan se on arvaus, ei hukata kovin paljon tietoa, vaikka lintujen paikkaa ei laitettaisikaan. Minusta riittäisi, että laittaa vain havainnoijan paikan ja kirjaa lisätietoihin mistä päin ja kuinka kaukaa linnut huusivat. Jos sen sijaan olisin nähnyt tarkasti, missä linnut tarkkaan ottaen olivat, laittaisin niiden tarkan paikan kartalle ja täten hajottaisin havainnon kahdeksi, kuten olet tehnyt.

terv. Teemu

vms
Viestit: 1
Liittynyt: 26 Maalis 2010, 21:10

Re: Useampi lintu samalle havainto-ilmoitukselle?

Viesti Kirjoittaja vms » 26 Maalis 2010, 23:21

Hei,
jos lintuja on ollut kaksi ja ne ovat sijainneet eri paikoissa mutta melko lähellä toisiaan, olen ilmoittanut ne joskus samassa havaintoilmoituksessa siten, että olen käyttänyt "Havainnoijan" paikkaa toiselle yksilölle ja "Linnun" paikkaa toiselle. Näin olen menetellyt tietysti vain silloin kun linnut on havaittu yhtä aikaa ja ovat sijainneet niin lähellä toisiaan, että on järkevää ilmoittaa ne yhdellä ilmoituksella. Lisätiedoissa olen kertonut, että "Havainnoijan" paikka on toisen linnun paikka ja "Linnun" paikka toisen. Tälle esittämistavalle ei liene mitään estettä, jos havainnoijan todellinen paikka ei ole oleellinen tieto kyseisten havaintojen ymmärtämiseksi, ja jos lintujen paikat saadaan esitettyä riittävällä tarkkuudella. Jos olen tarvinnut vielä kolmatta jne. sijaintitietoa, niin sen olen kertonut lisätiedoissa sanallisesti (tai sitten olen tehnyt havainnoista eri ilmoitukset).

Olen käyttänyt tätä systeemiä myös saman linnun eri sijaintien esittämiseen, jolloin olen kertonut lisätiedoissa, että pisteet esittävät linnun äärimmäisiä sijaintipaikkoja havainnoinnin aikana.

Samaa systeemiä olen käyttänyt myös pöllöretkellä tai vastaavalla, mutta niin päin, että olen kertonut pisteiden avulla (lajinimelle "pöllö"), mitkä ovat olleet havainnoijan äärimmäiset kuuntelupisteet - tästäkin ratkaisusta olen luonnollisesti kertonut lisätiedoissa. Jos pöllöretkellä olen myös havainnut pöllöjä, ne on kerrottu lukumääränä (nollana jos ei ole havaittu), mutta ilman havainnon laatua. Lisätiedoissa olen tällöin ilmoittanut, mitä lajeja havaittiin ja kuinka monta kutakin. Havaituista pöllöistä olen tehnyt tällöin lisäksi omat ilmoituksensa. Tässä systeemissä havainnot tulee ilmoitettua sekä nimellä "pöllö" että lajeittain, mutta katsauksia tehtäessä nämä päällekkäisyydet on helppo karsia. Jos joku pöllö jää määrittämättä lajilleen, samalta reissulta tulee tällöin kaksi (tai useampikin) ilmoitusta nimikkeellä "pöllö" - katsauksen tekijä ymmärtää kyllä yskän, kun lisätiedot paljastavat kokonaisuuden!

Näitä menetelmiä ei tule tietenkään käyttää, ellei kerro asiasta lisätiedoissa ja jos väärinkäsitykset (silloin kun lisätietoja ei lueta) olisivat todennäköisiä ja vakavia.

Vastaa Viestiin