Ilmoitukset samasta linnusta

Täällä voit kysyä neuvoja havaintojärjestelmän käytöstä.
löfse39
Viestit: 66
Liittynyt: 18 Huhti 2006, 17:39

Ilmoitukset samasta linnusta

Viesti Kirjoittaja löfse39 » 04 Maalis 2016, 12:32

Voisiko saada vastauksen, saako ilmoittaa samasta linnusta, vaikka ruokinnalla käyvästä, havainnon Tiiraan joka päivä erikseen. Eräs Metsähallituksen valkoselkätikkavastaava nimenomaan kielsi näin tekemästä ja kertoi että Tiirassa olisi vuoden 2015 lopulla ollut tällainen ilmoitus. Päivittäin tehdyt ilmoitukset hänen mukaansa haittaavat yhteenvetojen tekoa. Mikäli päivittäin ei saa havaintoa tehdä, ei kelloaikoja ja käyttäytymistietoja saa tallennettua, jotka havainnoitsijalle olisivat tärkeitä. Tavallisista lajeista ei päivittäisiä havaintoja ehkä kannata tehdä, mutta harvinaisemmista varmaan kyllä.

O-P
Viestit: 180
Liittynyt: 20 Maalis 2006, 12:39

Re: Ilmoitukset samasta linnusta

Viesti Kirjoittaja O-P » 05 Maalis 2016, 19:01

Moi!

...Itse en ainakaan muista että moista kieltoa olisi julkaistu, enkä sellaista uutisarkistostakaan nopealla vilkaisulla löydä. On totta että uudet, joka päiväiset ilmoitukset samasta paikalla viihtyvästä lintuyksilöstä lisäävät yhdistyskäyttäjien työtä hieman, mutta eivät ne sen kummemmin mitään haittaa. -Kuten sanotkin, niin jos haluaa tallentaa tarkempaa päivittäistä tietoa vaikkapa ruokinnallaan viihtyvästä linnusta, ovat päivittäiset erillishavainnota ainoa keino. Nämä voi sitten niputtaa koontihavainnoksi ja kaikki tieto säilyy näkyvillä edelleen.

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että kukin tekee tässä asiassa kuten itselleen parhaaksi kokee; jos paikalliset yhdistyskäyttäjät ovat eri mieltä, niin sitten asiasta täytyy varmaan keskustella heidän kanssaan. Esim. Tiiran ohjeissa ei mitään kieltoa asiasta myöskään ole.

t. O-P. Liinalaakso

JuK
Viestit: 76
Liittynyt: 29 Maalis 2006, 09:50

Re: Ilmoitukset samasta linnusta

Viesti Kirjoittaja JuK » 06 Maalis 2016, 12:40

Toivottavasti uuteen Tiiraan tulee mahdolliseksi omien koontien teko tai "alihavaintojen" tallennus, jolloin voi tallentaa niin tarkasti kuin haluaa eikä tarvitse rasittaa yhdistyskäyttäjiä koontien tekemiseen.

löfse39
Viestit: 66
Liittynyt: 18 Huhti 2006, 17:39

Re: Ilmoitukset samasta linnusta

Viesti Kirjoittaja löfse39 » 07 Maalis 2016, 08:16

No tätä samaa olen kysellyt jo 27.6.06 ja 3.10.07.

KalleR
Viestit: 574
Liittynyt: 28 Maalis 2006, 14:17
Paikkakunta: Littoinen
Viesti:

Re: Ilmoitukset samasta linnusta

Viesti Kirjoittaja KalleR » 07 Maalis 2016, 11:33

löfse39 kirjoitti:No tätä samaa olen kysellyt jo 27.6.06 ja 3.10.07.
Hei,
mielestäni havainnoijan ei tarvitse välittää siitä, että yhdistyskäyttäjille tulee hommia, vaan parempi on tallentaa havaintonsa mahdollisimman tarkkaan. Eli minunkaan mielestäni sille ei ole mitään estettä, etteikö esim valkoselkätikan voisi tallentaa samalta paikalta aina kun sen näkee.

t Kalle Rainio
yhdistyskäyttäjä

Vastaa Viestiin