Linnun tila

Täällä voit kysyä neuvoja havaintojärjestelmän käytöstä.
Alli
Viestit: 1
Liittynyt: 08 Syys 2018, 08:47

Linnun tila

Viesti Kirjoittaja Alli » 08 Syys 2018, 23:13

Minulla on epäselvyyttä tila-merkinnän käytöstä. Olen käsittänyt niin, että p-merkintä käy lähes kaikissa tapauksissa, joissa lintu ei ole selvästi muutolla? Eli lentäväkin lintu on usein p. Voiko ei-muuttavan linnun lennon ilmansuunnan kuitenkin merkitä? Onko se jopa suositeltavaa? Onko tieto usein tärkeä, jos ei ole kyse muutosta? En ole kovin hyvä ilmansuuntien kanssa.

O-P
Viestit: 180
Liittynyt: 20 Maalis 2006, 12:39

Re: Linnun tila

Viesti Kirjoittaja O-P » 12 Syys 2018, 10:05

Alli kirjoitti:
08 Syys 2018, 23:13
Minulla on epäselvyyttä tila-merkinnän käytöstä. Olen käsittänyt niin, että p-merkintä käy lähes kaikissa tapauksissa, joissa lintu ei ole selvästi muutolla? Eli lentäväkin lintu on usein p. Voiko ei-muuttavan linnun lennon ilmansuunnan kuitenkin merkitä? Onko se jopa suositeltavaa? Onko tieto usein tärkeä, jos ei ole kyse muutosta? En ole kovin hyvä ilmansuuntien kanssa.
Hei!

- Olet käsittänyt ihan oikein: p-merkintää käytetään useimmiten jos lintu ei ole selvässä muuttolennossa (kuten vaikka näin syksyllä yli kohti etelää lentävä kurkiparvi). Samaa peltoaukeaa ristiin rastiin pitkiäkin aikoja lentelevä sinisuohaukka on paikallinen (p) vaikka onkin koko ajan lennossa. Paikallisen linnun lentosuuntaa ei pääsääntöisesti merkitä. -Toki on "ei-muuttavia" lintuja jotka lentävät säännöllisesti pitkiäkin matkoja esim. yöpymä-, pesimä- ja ruokailupaikan välillä: näissä tapauksissa lentosuunnan merkintä voi olla perusteltua. Joskus on tilanteita ettei kertakaikkiaan voi tietää onko lintu muuttava vai paikallinen (vaikkapa muutaman kerran kuultu ääni), jolloin on perusteltua jättää tila-tieto kokonaan tyhjäksi.

Asiasta voi lukea lisää Suositus kenttähavaintojen merkitsemiseksi-dokumentista.

t. O-P. Liinalaakso

Vastaa Viestiin