"omat havainnot" ja "omat ilmoitukset"

Täällä voit kysyä neuvoja vuonna 2006 avatun Tiiran version käytöstä.
Jouko_H
Viestit: 4
Liittynyt: 01 Maalis 2006, 17:02

"omat havainnot" ja "omat ilmoitukset"

Viesti Kirjoittaja Jouko_H » 19 Maalis 2006, 11:10

Miten "omat havainnot" ja "omat ilmoitukset" eroavat toisistaan? Jos käytän "salaa havainto" -täppää johonkin havaintoon (esim. tänään tein tuollaisen hömötiaishavainnon), havainto näkyy minulla sekä "omat ilmoitukset" että "omat havainnot" -näkymässä (lukonkuvalla varustettuna). Onko tämä havainto kuitenkin muilta salattu?

Jos tätä systeemiä haluaa käyttää kaikkien omien havaintojen tallennukseen, olisi varmaankin tarkoituksenmukaista että osan havainnoista saa salattua kaikilta muilta (jos vaikka kerää vuodenpinnoja ja haluaa tallentaa ne systeemiin, tuskin ketään muuta kiinnostaa minun vuoden ensimmäinen talitiaishavaintoni).

Peter-Uppstu
Viestit: 186
Liittynyt: 16 Helmi 2006, 21:18

Re: "omat havainnot" ja "omat ilmoitukset&quo

Viesti Kirjoittaja Peter-Uppstu » 19 Maalis 2006, 19:30

Jouko_H kirjoitti:Miten "omat havainnot" ja "omat ilmoitukset" eroavat toisistaan? Jos käytän "salaa havainto" -täppää johonkin havaintoon (esim. tänään tein tuollaisen hömötiaishavainnon), havainto näkyy minulla sekä "omat ilmoitukset" että "omat havainnot" -näkymässä (lukonkuvalla varustettuna). Onko tämä havainto kuitenkin muilta salattu?
Omat havainnot ovat käsittääkseni itse tehtyjä havaintoja, kun omat ilmoitukset ovat itse tehtyjä havaintoilmoituksia. Omissa havainnoissa voi olla mukana sellaisia havaintoja, jotka joku muu on ilmoittanut puolestasi ja omissa ilmoituksissa voi olla havaintoja, jotka olet ilmoittanut toisten puolesta.

Jos salaa havainnon (lukonkuvalla), niin havainto näkyy kyllä haettaessa omia havaintoja, mutta ei yleisissä havaintolistauksissa (ei itsellä eikä muilla). Yleiset havaintolistaukset ovat niitä, joissa kohta "Kaikki" on valittu (eikä Omat ilmoitukset saatika Omat havainnot ole siis valittuna).
Jouko_H kirjoitti:Jos tätä systeemiä haluaa käyttää kaikkien omien havaintojen tallennukseen, olisi varmaankin tarkoituksenmukaista että osan havainnoista saa salattua kaikilta muilta (jos vaikka kerää vuodenpinnoja ja haluaa tallentaa ne systeemiin, tuskin ketään muuta kiinnostaa minun vuoden ensimmäinen talitiaishavaintoni).
Mielestäni järjestelmään ilmoitettuja havaintoja ei kannata salata siitä syystä, että ne olisivat "sälää". Mielenkiintoisuusmäärittelyt ovat työn alla useimmissa yhdistyksissä ja niiden avulla voi jatkossa hakea järjestelmästä vain mielenkiintoisia havaintoja.

sampo
Viestit: 121
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 09:25

Re: "omat havainnot" ja "omat ilmoitukset&

Viesti Kirjoittaja sampo » 20 Maalis 2006, 00:23

Peter-Uppstu kirjoitti:Omat havainnot ovat käsittääkseni itse tehtyjä havaintoja, kun omat ilmoitukset ovat itse tehtyjä havaintoilmoituksia. Omissa havainnoissa voi olla mukana sellaisia havaintoja, jotka joku muu on ilmoittanut puolestasi ja omissa ilmoituksissa voi olla havaintoja, jotka olet ilmoittanut toisten puolesta.
Juuri näin asia on!
Peter-Uppstu kirjoitti:Mielestäni järjestelmään ilmoitettuja havaintoja ei kannata salata siitä syystä, että ne olisivat "sälää".
Edelleen oikein. Salausruksi on tarkoitettu käytettäväksi nimenomaan harvinaisten pesimälajien/ arkojen talvehtijoiden yms. tapauksissa.

Vastaa Viestiin