Havaintojen päivityksen tuskallinen hitaus

Täällä voit kysyä neuvoja vuonna 2006 avatun Tiiran version käytöstä.
Vastaa Viestiin
petteritolvanen

Havaintojen päivityksen tuskallinen hitaus

Viesti Kirjoittaja petteritolvanen » 29 Maalis 2007, 15:38

Yritin etsiä foorumin keskusteluista tietoa/ratkaisua seuraavaa, mutta en pikaisella selailulla löytänyt:

Mistä johtuu, että jo kirjatun oman havainnon muuttaminen on tuskallisen hidasta? Viimeksi juuri äsken kokeilin päivittää yhtä havaintoa (lisätä siihen yhden havainnoijan), ja Päivitä-nappulan painamisesta kestää runsaat 2 minuuttia ennen kuin havainto on päivittynyt ja pääsee tekemään mitään muuta selaimella. Sama ongelma Firefoxilla ja Internet explorerilla, ja sekä takuulla nopealla työpaikan nettiyhteydellä että vain 1Mbps kotiyhteydellä. Onko selaimen asetuksissa jotain väärin? Olen kuullut muilta käyttäjiltä, että päivittyminen tapahtuu "heti" (sekunneissa).

sampo
Viestit: 121
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 09:25

Re: Havaintojen päivityksen tuskallinen hitaus

Viesti Kirjoittaja sampo » 29 Maalis 2007, 17:55

petteritolvanen kirjoitti:hidasta? Viimeksi juuri äsken kokeilin päivittää yhtä havaintoa (lisätä siihen yhden havainnoijan), ja Päivitä-nappulan painamisesta kestää runsaat 2 minuuttia ennen kuin havainto on päivittynyt ja pääsee
Noin hidasta sen ei pitäisi olla. Hitaus johtuu kuitenkin siitä, että päivittämisen jälkeen tehdään uudestaan se haku josta lähdettiin liikkeelle. Eli jos haku oli raskas niin sitten siihen paluukin on raskas. Tietyt haut ovat raskaampia (alue koko suomi, eli lajirajausta jne) kuin toiset, mutta 2min ei minkään haun pitäisi kestää. Jos saat toistumaan tuon hitauden niin kerrotko tarkemmin mitkä olivat hakukriteereinä niin selvitetään asiaa. Itse havainnon päivittämisestä ei tuon hitauden pitäisi johtua vaan sen jälkeen tehtävästä hausta.

Sampo Kunttu

tolpe
Viestit: 9
Liittynyt: 29 Maalis 2006, 12:28

Re: Havaintojen päivityksen tuskallinen hitaus

Viesti Kirjoittaja tolpe » 29 Maalis 2007, 18:10

sampo kirjoitti:
petteritolvanen kirjoitti:hidasta? Viimeksi juuri äsken kokeilin päivittää yhtä havaintoa (lisätä siihen yhden havainnoijan), ja Päivitä-nappulan painamisesta kestää runsaat 2 minuuttia ennen kuin havainto on päivittynyt ja pääsee
Noin hidasta sen ei pitäisi olla. Hitaus johtuu kuitenkin siitä, että päivittämisen jälkeen tehdään uudestaan se haku josta lähdettiin liikkeelle. Eli jos haku oli raskas niin sitten siihen paluukin on raskas. Tietyt haut ovat raskaampia (alue koko suomi, eli lajirajausta jne) kuin toiset, mutta 2min ei minkään haun pitäisi kestää. Jos saat toistumaan tuon hitauden niin kerrotko tarkemmin mitkä olivat hakukriteereinä niin selvitetään asiaa. Itse havainnon päivittämisestä ei tuon hitauden pitäisi johtua vaan sen jälkeen tehtävästä hausta.

Sampo Kunttu

Tämänpäiväisessä haussani jossa tuo 2 min viive oli, oli hakuna kaikki omat havaintoni yhden yhdistyksen (KyLY) alueelta viim 7 pv aikana (eli ei ymmärtääkseni kovin raskas haku)

Kokeilin samaa (yllä mainittu haku) myös kotiyhteydellä (1 Mbps) ja viive oli n 2.5 - 3 min (ja näin on ollut aina aikaisemminkin kun olen yrittänyt päivittää jotakin). Käytännössä olen sellaisissa tapauksissa päätynyt poistamaan ko havikset ja tallentamaan uudestaan, se on monin verroin nopeampaa.

Petteri
Viimeksi muokannut tolpe, 29 Maalis 2007, 18:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

sampo
Viestit: 121
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 09:25

Re: Havaintojen päivityksen tuskallinen hitaus

Viesti Kirjoittaja sampo » 29 Maalis 2007, 18:23

tolpe kirjoitti:2 min viive oli, oli hakuna kaikki omat havaintoni yhden yhdistyksen (KyLY) alueelta viim 7 pv aikana (eli ei ymmärtääkseni kovin raskas haku)
Äsken mulla kesti vastaava haku 3-6 s kun useamman kerran koitin. Tuo 2min lienee joku satunnainen kuormapiikki. Jos vastaavaa esiintyy useammin niin palaa asiaan.

t.Sampo Kunttu

tolpe
Viestit: 9
Liittynyt: 29 Maalis 2006, 12:28

Re: Havaintojen päivityksen tuskallinen hitaus

Viesti Kirjoittaja tolpe » 29 Maalis 2007, 19:04

sampo kirjoitti:
tolpe kirjoitti:2 min viive oli, oli hakuna kaikki omat havaintoni yhden yhdistyksen (KyLY) alueelta viim 7 pv aikana (eli ei ymmärtääkseni kovin raskas haku)
Äsken mulla kesti vastaava haku 3-6 s kun useamman kerran koitin. Tuo 2min lienee joku satunnainen kuormapiikki. Jos vastaavaa esiintyy useammin niin palaa asiaan.

t.Sampo Kunttu
Täsmennän vielä sen verran (jos tästä on selvittelyssä jotain apua), että vastaavan haun tekeminen (ilman päivitystä) ei kestä läheskään yhtä pitkään, vain (arviolta) korkeintaan kymmenesosan siitä ajasta, jonka päivittäminen vie.

Petteri

sampo
Viestit: 121
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 09:25

Viesti Kirjoittaja sampo » 29 Maalis 2007, 21:36

Mystistä. Itse en saa aikaiseksi 6 s pidempää viivettä päivitin sitten mitä tietoja tahansa. Ilmeneekö viive aina muutit sitten mitä tietoja tahansa? Nyt pitäisi löytää joku yhteinen nimittäjä noille hidasteluille, sillä kun en itse pysty virhettä toistamaan niin en osaa sitä korjata. Kun painat päivitä-nappia niin tuleeko näkyviin heti havaintoselaimen alkunäkymä ja sen jälkeen menee ne pari minuuttia vai onko odottelun aikana ruudulla tyhjä valkoinen sivu?

Jos jollain muullakin on sama ongelma niin raportoikaa.

t.Sampo Kunttu

tolpe
Viestit: 9
Liittynyt: 29 Maalis 2006, 12:28

Viesti Kirjoittaja tolpe » 29 Maalis 2007, 22:10

sampo kirjoitti:Mystistä. Itse en saa aikaiseksi 6 s pidempää viivettä päivitin sitten mitä tietoja tahansa. Ilmeneekö viive aina muutit sitten mitä tietoja tahansa? Nyt pitäisi löytää joku yhteinen nimittäjä noille hidasteluille, sillä kun en itse pysty virhettä toistamaan niin en osaa sitä korjata. Kun painat päivitä-nappia niin tuleeko näkyviin heti havaintoselaimen alkunäkymä ja sen jälkeen menee ne pari minuuttia vai onko odottelun aikana ruudulla tyhjä valkoinen sivu?

Jos jollain muullakin on sama ongelma niin raportoikaa.

t.Sampo Kunttu
Täytyy jatkossa tarkkailla ja tilastoida viiveitä. En tarkemmin muista millaisten hakujen perusteella poimittujen havisten päivityksessä on erityisesti ollut viivettä, mutta vaikutelma on että sitä on ollut (lähes) aina kun olen päivitystö tehnyt, eli todennäköisesti monenlaisten hakujen kohdalla. Ainakin tämänpäiväisessä parin minuutin odottelussa oli suuren osan ajasta (aluksi) tyhjä valkoinen sivu; sitten kun haun otsikkorivit ilmestyivät näkyviin, ei tarvinnut enää kovin pitkään odotella. Muutaman sekunnin viiveellä en muista koskaan päivityksen tapahtuneet.

sampo
Viestit: 121
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 09:25

Viesti Kirjoittaja sampo » 29 Maalis 2007, 22:30

tolpe kirjoitti:Ainakin tämänpäiväisessä parin minuutin odottelussa oli suuren osan ajasta (aluksi) tyhjä valkoinen sivu; sitten kun haun otsikkorivit ilmestyivät näkyviin, ei tarvinnut enää kovin pitkään odotella.
Sitten vika on tosiaan päivityksessä eikä sen jälkeen tehtävässä haussa. Siinä vaiheessa kun hakuselaimen kriteerit tulevat näkyviin loppuu päivitys ja alkaa haun tekeminen. Eli havainnon päivittämisessä on siis jotain pielessä. Kun seuraavan kerran päivität ja viivettä ilmenee niin kerro mitä tietoja päivitit ja lähetä vaikka havainnon tiedot (id-numero tai laji, pvm, paikka) mulle niin selvitän asiaa.

t.Sampo Kunttu

tolpe
Viestit: 9
Liittynyt: 29 Maalis 2006, 12:28

Viesti Kirjoittaja tolpe » 30 Maalis 2007, 09:03

sampo kirjoitti:
tolpe kirjoitti:Ainakin tämänpäiväisessä parin minuutin odottelussa oli suuren osan ajasta (aluksi) tyhjä valkoinen sivu; sitten kun haun otsikkorivit ilmestyivät näkyviin, ei tarvinnut enää kovin pitkään odotella.
Sitten vika on tosiaan päivityksessä eikä sen jälkeen tehtävässä haussa. Siinä vaiheessa kun hakuselaimen kriteerit tulevat näkyviin loppuu päivitys ja alkaa haun tekeminen. Eli havainnon päivittämisessä on siis jotain pielessä. Kun seuraavan kerran päivität ja viivettä ilmenee niin kerro mitä tietoja päivitit ja lähetä vaikka havainnon tiedot (id-numero tai laji, pvm, paikka) mulle niin selvitän asiaa.

t.Sampo Kunttu
Kiitos kaikesta vaivannäöstä jo tähän asti. Tein työpaikan nopealla nettiyhteydellä yhden kokeen. Selaimena Firefox 2.0. Tein muutokseen havaintooni Ardcin Nauvo, Kirjais-Borstö, 16.3.2007. Hakuna TLY, omat havainnot+ilmoitukset, viimeiset 30 pv. (29 havaintoa löytyi). Päivitys-nappulan painamisen jälkeen ruutu oli valkoisena tasan 2 minuuttia (= tyypillinen tapaus), sen jälkeen ilmestyivät haun otsikkorivit, ja sen jälkeen viivettä oli enää 2-3 sek.

sampo
Viestit: 121
Liittynyt: 08 Maalis 2006, 09:25

Viesti Kirjoittaja sampo » 30 Maalis 2007, 23:06

Testasin mainitsemasi havainnon päivittämistä ja mulla siihen kului vain 3-4 s eli sen verran kuin haun tekeminen kesti. Kummallista että viive esiintyy sun kahdella nettiyhteydellä, mutta ei mun yhteydellä. Pitää selvitellä asiaa.

t.Sampo Kunttu

TeroL
Viestit: 17
Liittynyt: 11 Huhti 2006, 13:48
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Tietoturva?

Viesti Kirjoittaja TeroL » 06 Huhti 2007, 17:30

Olisiko syyllinen kuitenkin tietoturvaohjelma ja sen asetukset?

Mulla menee keskimäärin kaksi sekuntia päivitykseen (UPDATE-lause noin 1,5 ja kysely, josta päivityksen tein, noin 0,5.

Tarkistatko vielä tietoturvasovelluksen nimen ja asetukset, niin katson, selviäisikö niistä jotain.

SAMPOLLE: Lähteekö lomake GET-metodilla. Joissain koneelle asennetuissa tietoturvasovelluksissa on automaatti, joka tarkastaa toivottaman kauan ja perusteellisesti liian pitkiksi katsottuja otsikkorivejä. Nythän tuo osoiterivi on tosiaan aika pitkä.

Voisikohan kysymys olla tästä! Jos, niin lomakkeiden siirto POST-metodille ratkaisisi varmaankin ongelman, mutta lienee aika vaikeasti toteutettavissa?

Toisaalta, jos ikkuna on valkoinen, silloinhan tuo GET on jo toteutettu ja hitaus johtuisi UPDATE-lauseesta. Sekään ei kyllä tunnu todennäköiseltä.

Aika mystiseltä tuo vika kyllä kuulostaa

tolpe
Viestit: 9
Liittynyt: 29 Maalis 2006, 12:28

Re: Tietoturva?

Viesti Kirjoittaja tolpe » 11 Huhti 2007, 09:56

TeroL kirjoitti:Olisiko syyllinen kuitenkin tietoturvaohjelma ja sen asetukset?

Mulla menee keskimäärin kaksi sekuntia päivitykseen (UPDATE-lause noin 1,5 ja kysely, josta päivityksen tein, noin 0,5.

Tarkistatko vielä tietoturvasovelluksen nimen ja asetukset, niin katson, selviäisikö niistä jotain.

SAMPOLLE: Lähteekö lomake GET-metodilla. Joissain koneelle asennetuissa tietoturvasovelluksissa on automaatti, joka tarkastaa toivottaman kauan ja perusteellisesti liian pitkiksi katsottuja otsikkorivejä. Nythän tuo osoiterivi on tosiaan aika pitkä.

Voisikohan kysymys olla tästä! Jos, niin lomakkeiden siirto POST-metodille ratkaisisi varmaankin ongelman, mutta lienee aika vaikeasti toteutettavissa?

Toisaalta, jos ikkuna on valkoinen, silloinhan tuo GET on jo toteutettu ja hitaus johtuisi UPDATE-lauseesta. Sekään ei kyllä tunnu todennäköiseltä.

Aika mystiseltä tuo vika kyllä kuulostaa

Hei. Työkoneessani on McAfee Total Protection 4.0 (ja windowsin palomuuri päällä), kotikone on macci ja siinä ei ole (tarvitse) muuta suojausta kuin macin kymppijärjestelmän oma palomuuri. Mutta - jälleen - koska sama ongelma on noissa molemmissa (täysin erilaisissa) järjestelmissä ja yhteyksissä, ei kuullosta kovin todennäköiseltä syyltä. Sinänsä tuon tapainen syy (että tietoturva tarkistaa jotain epätoivoisen kauan) on minullekin (täytenä maallikkona) tullut mieleen mahdollisena syynä hitauteen.

tolpe
Viestit: 9
Liittynyt: 29 Maalis 2006, 12:28

Viesti Kirjoittaja tolpe » 10 Tammi 2008, 08:58

sampo kirjoitti:Testasin mainitsemasi havainnon päivittämistä ja mulla siihen kului vain 3-4 s eli sen verran kuin haun tekeminen kesti. Kummallista että viive esiintyy sun kahdella nettiyhteydellä, mutta ei mun yhteydellä. Pitää selvitellä asiaa.

t.Sampo Kunttu
Nyt (vaikka minun puoleltani ei ole tapahtunut mitään muuta muutosta kuin Mac OS:n / Windowsin sekä Firefoxin automaattiset päivitykset) päivitysviiveongelma vaikuttaa poistuneen, sekä kotikoneelta (Mac, hitaampi yhteys) että työkoneelta (PC, nopeampi yhteys) Tiiraa käyttäessä.

Vastaa Viestiin