Räystäspääsky tekopesä

Tämä on osio yleisille lintuhavaintoihin ja -havainnointiin liittyville kysymyksille ja kommenteille.
RaimoHe
Viestit: 2
Liittynyt: 17 Huhti 2007, 21:43

Räystäspääsky tekopesä

Viesti Kirjoittaja RaimoHe » 30 Maalis 2009, 12:43

Tässä pari kuvaa räystäspääskyjen tekopesistä. Kuvan vasemmanpuoleisessa pesässä on pariskunta pesinyt jo 5 kesää ja viime vuonna pesintä onnistui myös viereisessä pesässä. Koivupölleistä on hakattu sisus pois taltalla ja vasaralla, lentoaukot on ajettu pistosasahalla(savi aukon ympärillä on pääskyjen muuraamaa). Pehmusteeksi sahajauhoa (tosin pääskyt vuoraavat pesät itse heinillä ja sulilla. Tyhjennän pesät vuoden kahden välein. Pesät on 2,5 metrin korkeudella, eikä vajan käyttö tai ihmisten oleskelu vajan edustalla suuremmin häiritse pääskyjä. Äitini kotiseudulla Pohjois-Karjalan Valtimossa aikoinaan tehtiin tekopesiä koivun tuohesta räystäspääskyille eli joku viehtymys koivuun räystäspääskyillä tuntuu olevan(tosin en ole tehnyt pönttöjä niille muista puulajeista ja onhan valkoinen pyöreä pönttö silmälle viehkeämpi näky kuin joku harmaa lautaviritys). Tosin olen tehnyt 2 metrisen avorivitalon laudoista naapurimökin räystään alle (tukilauta alla ja väliseinät yksiöiden (noin 15 kpl) välillä, jolloin pesän muuraus on jätetty pääskyjen huoleksi. Useampi kesä vierähti ennenkuin räystäspääskyt rupesivat pesiään rakentamaan (muutaman pesän ovat muuranneet ja parina kesänä pesineet).

Varsinaisen mökin räsystäiden alla on yhtaikaa jopa 7 haarapääskynpesää. Räytäspääskyjä haarapääskyt eivät päästä mökin räystäiden alle sijoitettuihin koivupönttöpesiin ja siksipä olen sovinnolla siirtänyt ne muiden rakennusten räystäiden alle. Lisäksi Tontilla pesii 2 Tervapääskypariskuntaa tervaleppiin sijoitetuissa kottaraisen pöntöissä.

90 luvun alkupuolella väsäsin myös törmäpääskyille tekotörmän kaivinkoneen avustuksella mutta käyttämäni hiekka oli liian irtonaista, joten projekti jäi hyväksi vain yritykseksi. Tosin rakennusvaiheessa törmäpääskypariskunta istui uteliaana vieressä kulkevalla puhelinlangalla ihmetellen touhujani.

Jos jollakulla olisi kuvia tai piirustuksia onnistuneista törmäpääskyjen tekotörmistä tai tekopesistä niin pistäkäähän linkkiä kuvista Foorumiin niin ruvetaan uudestaan rakennustalkoihin!

http://www.saunalahti.fi/~puupioni/ruok ... %20063.jpg

http://www.saunalahti.fi/~puupioni/ruok ... %20064.jpg

haematopus
Viestit: 150
Liittynyt: 04 Syys 2010, 09:01

Re: Räystäspääsky tekopesä

Viesti Kirjoittaja haematopus » 13 Syys 2010, 01:28

Mielenkiintoista olisi saada tarkempaa tietoa näistä räystäspääskyjen ja törmäpääskyjen "tekopesistä", niitä ei vieläkään ole kivin laajassa mittakaavassa käytössä, tietääkseni.

Linnunpönttö.comista löytyy kyllä myynnistä räystäspääskyn pönttökin. Itsekin olen saviruukuin ja tuollaisin pöntöin yrittänyt räystejä houkutella pihaamme, mutta se ei ole onnistunut. Viimeisestä pesinnästä pihassamme on varmaan yli 10 vuotta. Eipä ole karjaa lähimailla, siitä kai kyse.
http://www.linnunpontto.com/index.php?s ... staspaasky


Laittakaa siis kuvia, kokemuksia ja linkkejä tänne!

Vastaa Viestiin