Kuka on nähnyt musta-valkoisen sorsan?

Tämä on osio yleisille lintuhavaintoihin ja -havainnointiin liittyville kysymyksille ja kommenteille.
kastehelminen
Viestit: 1
Liittynyt: 11 Touko 2010, 17:52

Kuka on nähnyt musta-valkoisen sorsan?

Viesti Kirjoittaja kastehelminen » 11 Touko 2010, 18:20

Koitin tehdä ilmoitustakin mutten osannut täyttää lomaketta. Eilen aamulla 8.30 aikaan Nokialla Tampereen suuntaan menevällä vt 12:lla Pappilan kohdalla siinä notkelmassa jossa ennen sai pysähtyä ja nyt ei enää, oli kaksi pienehköä sorsaa joiden "kroppa" oli puhtaan valkoinen ja päät olivat mustat (ehkä tummansininen on myös mahdollinen). Kirjoista ei löytynyt mitään lajia joka olisi ollut edes sinnepäin, joten epäiltiin että olivat yöpyneet ja ruokailleet ja matkalla jonnekin muualle. Kameraa ei ollut mukana ja kännykän kuva olisi ollut toivottoman epätarkka. Netistä ei löytynyt maamme linnustoon kuuluvia samantyyppisiäkään, joten huhuilen täällä onko kukaan muu nähnyt näitä veijareita ja missä suunnassa. Osaisiko joku jopa nimetä tuntomerkkien perusteella mistä lajista olisi kysymys? Näkijöinä oli kaksi keski-ikäistä.

inka
Viestit: 156
Liittynyt: 14 Huhti 2009, 09:58

Re: Kuka on nähnyt musta-valkoisen sorsan?

Viesti Kirjoittaja inka » 12 Touko 2010, 10:26

Hei,
ensimmäisenä mieleeni tulee keskustelu foorumin toisesta osiosta:
http://www.tiirafoorumi.info/keskustelu ... f=7&t=1178

Lainaus keskustelusta, nimimerkiltä HarryJ:
"Jos pitäisi äänestää lajia jolla on eniten vaihtelua höyhenpuvun värityksessä niin antaisin ääneni sinisorsalle, tai oikeastaan ykkösenä taitaisi sittenkin olla pulu, mutta sinisorsa sitten kakkosena."

Eli jos havaitun väristä lintua ei todellakaan "ole olemassa", kyseessä on etenkin sorsista puhuttaessa usein värivirheellinen yksilö.

terv. Inka Plit

haematopus
Viestit: 150
Liittynyt: 04 Syys 2010, 09:01

Re: Kuka on nähnyt musta-valkoisen sorsan?

Viesti Kirjoittaja haematopus » 11 Syys 2010, 17:12

Laitetaan tännekin linkki kyseisen HarryJ:n sivuille, josta löytyy pieni kokoelma värivikaisia ja muuten erikoisia lintuja:

http://users.utu.fi/hlehto/photo/

sieltä Linnut - ja - värivikaiset



Sinisorsissa tosiaan on jonkun verran erikoisen värisiä yksilöitä, itse olen nähnyt vain valkorintaisia, mutta kuvia nähnyt monesta muustakin "muodosta". Syynä luonnollisen muuntelun ja puvunvaihtoajan lisäksi se että osa sinisorsista omaa aikanaan kesytettyjen yksilöiden perimää, jossa värivikaiset ovat olleet ehkä suosittujakin ja ainakaan pedot eivät ole niitä karsineet samaan tapaan kuin luonnossa.

kari 777
Viestit: 374
Liittynyt: 09 Loka 2010, 05:01

Re: Kuka on nähnyt musta-valkoisen sorsan?

Viesti Kirjoittaja kari 777 » 18 Joulu 2010, 13:35

moro itse olen nähnyt täysin valkoisen sorsan taisi olla sinisorsia niitä oli kaksi ja molemmat valkoisia ne uivat joessa
olivat vissiin pesimispuuhissa poikasia ei näkynyt vuosi oli noin 1973 paikka eteläpohjanmaa

kukkuu
Viestit: 38
Liittynyt: 01 Kesä 2011, 23:21

Re: Kuka on nähnyt musta-valkoisen sorsan?

Viesti Kirjoittaja kukkuu » 02 Kesä 2011, 21:56

mikä lintu kirja sulla on?oliko se telkkä tai tukkasotka tai joku muu?

Vastaa Viestiin