Lintujen lentoäänet

Tämä on osio yleisille lintuhavaintoihin ja -havainnointiin liittyville kysymyksille ja kommenteille.
age
Viestit: 2
Liittynyt: 23 Maalis 2009, 20:57

Lintujen lentoäänet

Viesti Kirjoittaja age » 22 Syys 2012, 12:51

Tässä muuton aikana kuulee kaiken maailman lintujen ääniä ilmasta, varsinkin pikkulintujen. Onkohan lento/kutsuääniä koottu, johonkin yhteen paikkaan josta voisi tunnistaa kyseiset ääntelijät? Tarsigerissä ja muissa paikoissa olen löytänyt pääasiassa vain lintujen laulua. Lintukirjasta niitä on välillä vaikea etsiä, kun moni kirjoittaa äänen erilailla kuin muut.

Tunnistuspähkinän antoi esimerkiksi tänään aamulla Lahden sataman ohi lentävä pikkulintu, joka äänteli jotenkin näin: djyyp... djyyp... drrrl... Epäilen lapinsirkkuna, mutten oikeen löytänyt sen kunnon lentoääntä.

Rautiaisen kutsuääneksi selvisi toinen mysteeri lintukirjan avulla (hi-hi-hi).

tjk+sslty
Viestit: 115
Liittynyt: 16 Marras 2008, 16:01
Viesti:

Re: Lintujen lentoäänet

Viesti Kirjoittaja tjk+sslty » 22 Syys 2012, 21:22

age kirjoitti:Tässä muuton aikana kuulee kaiken maailman lintujen ääniä ilmasta, varsinkin pikkulintujen. Onkohan lento/kutsuääniä koottu, johonkin yhteen paikkaan josta voisi tunnistaa kyseiset ääntelijät? Tarsigerissä ja muissa paikoissa olen löytänyt pääasiassa vain lintujen laulua. Lintukirjasta niitä on välillä vaikea etsiä, kun moni kirjoittaa äänen erilailla kuin muut.

Tunnistuspähkinän antoi esimerkiksi tänään aamulla Lahden sataman ohi lentävä pikkulintu, joka äänteli jotenkin näin: djyyp... djyyp... drrrl... Epäilen lapinsirkkuna, mutten oikeen löytänyt sen kunnon lentoääntä.

Rautiaisen kutsuääneksi selvisi toinen mysteeri lintukirjan avulla (hi-hi-hi).
moro, tätä olen kaupitellut täällä jo aiemminkin, erilaisia ääniä kohtuullisesti, search-kenttään lajinimi latinaksi, esim. lintukuva.fi sivulta copy-pastella

http://www.xeno-canto.org/europe/
Viimeksi muokannut tjk+sslty, 25 Syys 2012, 08:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

joppe97
Viestit: 66
Liittynyt: 14 Huhti 2012, 19:45

Re: Lintujen lentoäänet

Viesti Kirjoittaja joppe97 » 23 Syys 2012, 21:03

Tunnistuspähkinän antoi esimerkiksi tänään aamulla Lahden sataman ohi lentävä pikkulintu, joka äänteli jotenkin näin: djyyp... djyyp... drrrl... Epäilen lapinsirkkuna, mutten oikeen löytänyt sen kunnon lentoääntä.
...
Oisko voinu olla viherpeippo? :)

Vastaa Viestiin