Objektiivi kaukoputkeksi

Tämä on osio yleisille lintuhavaintoihin ja -havainnointiin liittyville kysymyksille ja kommenteille.
kanpas-1
Viestit: 4
Liittynyt: 01 Tammi 2013, 20:56

Objektiivi kaukoputkeksi

Viesti Kirjoittaja kanpas-1 » 01 Tammi 2013, 21:21

Olen tarkkaillut lintuja vuosia, vaihtelevalla aktiivisuudella. Ikinä en ole kaukoputkea omistanut. Joten en niistä hirveästi tiedä. Nyt kuitenkin kiinnostaisi seurata lintuja kauempaakin. Olen useita vuosia harrastanut luontokuvausta. Ja mukana kulkee optisesti laadukas tele-objektiivi. Jos hommaisin kaukoputken,niin se toisi kyllä huomattavasti lisäpainoa kantamuksiin. Ja laadukas kaukoputki myös maksaa aika suolaisen hinnan. Olen huomannut että jotkut kaupat myyvät tällaista http://www.villenkello.fi/shop/kauppa4/ ... 6&show=all. Onko kellään tällaisesta kokemuksia? Ratkaisisi ongelmani kokonaan. Tämä kulkisi helposti mukana kamerarepussa. Ei vie paljoa tilaa, on kevyt, eikä maksa paljoa. Voisin kuvitella, että tuolla saisi ihan hyvän kaukoputken, kun käytetään teräväpiirtoisen ja valovoimaisen teleobjektiivin kanssa. Vai onko lisäkkeen okulaari niin huono,että pilaa laadukkaankin optiikan kuvanlaadun?

Myös kiikarini kaipaisivat päivitystä. Jo vuosia mukanani on kulkenut ehkä 20e hintaiset halpis kiikarit. Ja niillä olen kohtuullisesti pärjännyt. Tuossa jokin aika sitten pääsin testaamaan kaverin vanhoja nikonin kiikareita. ja kyllä oli kuvan terävyys ja kirkkaus eri tasoa omiini verrattuna. Aivan huippu-malleihin ei ole varaa. Ja merkkejäkin on hirvittävä määrä. Osaako joku suositella noiden edullisien merkkien joukosta jotain oikeasti hyvää? Myös nikonilta näyttää löytyvän kohtuu hintaisia kiikareita. Ovatko seuraavat nikonin edullisemmat mallit hyviä?

-NIKON PROSTAFF 7 8X42
-NIKON Action EX 8X40 CF

teo
Viestit: 5
Liittynyt: 03 Maalis 2012, 16:55

Re: Objektiivi kaukoputkeksi

Viesti Kirjoittaja teo » 01 Tammi 2013, 23:04

Moi!
Itselläni on PROSTAFF 10x42. Näppärät kiikarit metsässä kuin lintutornillakin. Prismat ja linssit laadukkaita joten hämärälläkin säällä voi vielä lintuja katsella. Itselläni kohta vuoden olleet ja toimineet moitteettomasti. Hinta-laatusuhteeltaan hyvät kiikarit.

Jukka M
Viestit: 1
Liittynyt: 02 Tammi 2013, 20:00

Re: Objektiivi kaukoputkeksi

Viesti Kirjoittaja Jukka M » 02 Tammi 2013, 20:14

Kuulostaapa mielenkiintoiselta, tuossahan oliskin ideaa. Ei tarvis kanniskella kameran lisäksi kaukoputkea mukana ollenkaan. Voiskohan tuollaista okulaaria kokeilla jossain käytännössä ennen ostopäätöstä? Hinta kyllä vaikuttaa edulliselta, joten saattaa olla aika heikkolaatuinen okulaari...
Minkälainen teleobjektivi sinulla on?
Mulla kiikareina Nikon Monarch 10x42 ja Swarovski 12x50 Nikon edullinen peruskiikari ja swarovski laadukkaampi kampe

kanpas-1
Viestit: 4
Liittynyt: 01 Tammi 2013, 20:56

Re: Objektiivi kaukoputkeksi

Viesti Kirjoittaja kanpas-1 » 02 Tammi 2013, 22:50

Minulla on sigman 120-300 f2,8 os ex hsm. Ja siihen 1.4 ja 2X telejatkeet. Eli saisin tuosta 12-30x kaukoputken. ja 2x jatkeella 24-60x putken. Piirto on terävää ja valovoima hyvä (etulinssin halkaisija 105mm), joten luulisi toimivan hyvin kaukoputkenakin. Jos vain tuo lisälaite on optisesti laadukas. Vaikka merkki onkin tonta, niin on tietääkseni kenkon valmistama. Kenkon kalliimmat telejatkeet ovat ainakin optisesti laadukkaita. Mutta tekee myös huonompia välineitä. Tuskin tuosta mitään leican tai zeissin tasoista kaukoputkea saa aikaiseksi. Mutta en minä sellaista vaadikaan. Tuon objektiivin pinnoitteet ja linssit ovat erinomaista laatua. Ja kameran etsimen läpi kuvanlaatu on kaikin puolin erinomaista. Täällä turussa on tuo villenkellon myymälä. Joten täytyy joskus käydä katsomassa olisiko tuota lisälaitetta hyllyssä. ja saisiko sitä testata.

kanpas-1
Viestit: 4
Liittynyt: 01 Tammi 2013, 20:56

Re: Objektiivi kaukoputkeksi

Viesti Kirjoittaja kanpas-1 » 02 Tammi 2013, 23:02


Vastaa Viestiin