Talitintin murre

Tämä on osio yleisille lintuhavaintoihin ja -havainnointiin liittyville kysymyksille ja kommenteille.
Äijönkenttä
Viestit: 2
Liittynyt: 19 Maalis 2014, 09:27
Paikkakunta: Ivalo

Talitintin murre

Viesti Kirjoittaja Äijönkenttä » 19 Maalis 2014, 09:37

Viime lauantaina aurinkoisena pakkaspäivänä Ivalojokirannan koivussa lauloi yksittäinen talitiainen klassisella nuotilla "titityy titityy titityy tit". Olin ällistynyt ja vajosin nostalgisiin tunnelmiin. Tällä tavoin talitintit lauloivat lapsuuteni päivinä. En ole vuosikymmeniin kuullut tätä nuottia, ainoastaan lyhyttä nykykieltä "tityy" ja mahdollisesti loppukaneettina vielä "tit". Osaako joku selittää talitiaisten kielihistoriallisen kehityksen?

JenniL
Viestit: 78
Liittynyt: 18 Heinä 2009, 21:47

Re: Talitintin murre

Viesti Kirjoittaja JenniL » 19 Maalis 2014, 13:26

Itse olen kuullut laulun muutokseen selityksenä tiaisten ympäristön muuttumisen äänineen. Kaupunkitintit suosivat lyhyitä tityy tyylisiä virsiä jotta laulu kuuluisi selkeämmin muun metelin seasta. Pitkä perinteinen titityy hukkuneisi autojen hurinan ja muiden äänien alle ja jäisi kuulematta kilpailevien reviirien tinteille. Maaseuduilla vanhaa kunnon titityytä vielä kuulee. Joskin sielläkin satunnaisesti kuulee lyhyempiä versioita. Tähän olen kuullut selityksenä puhtaasti sen että maalaistintit ovat kuulleet kaupunkitinttien laulua ja alkaneet suosia sitä omalla reviirillään. Tämä on selitys jonka minä olen kuullut, ja varsin uskottavaltahan tuo kuulostaa. Kiinnostaisi myös kuulla jos jollain on tarkempaa tietoa asiasta.

KalleR
Viestit: 574
Liittynyt: 28 Maalis 2006, 14:17
Paikkakunta: Littoinen
Viesti:

Re: Talitintin murre

Viesti Kirjoittaja KalleR » 20 Maalis 2014, 10:05

JenniL kirjoitti:Itse olen kuullut laulun muutokseen selityksenä tiaisten ympäristön muuttumisen äänineen. Kaupunkitintit suosivat lyhyitä tityy tyylisiä virsiä jotta laulu kuuluisi selkeämmin muun metelin seasta. Pitkä perinteinen titityy hukkuneisi autojen hurinan ja muiden äänien alle ja jäisi kuulematta kilpailevien reviirien tinteille. Maaseuduilla vanhaa kunnon titityytä vielä kuulee. Joskin sielläkin satunnaisesti kuulee lyhyempiä versioita. Tähän olen kuullut selityksenä puhtaasti sen että maalaistintit ovat kuulleet kaupunkitinttien laulua ja alkaneet suosia sitä omalla reviirillään. Tämä on selitys jonka minä olen kuullut, ja varsin uskottavaltahan tuo kuulostaa. Kiinnostaisi myös kuulla jos jollain on tarkempaa tietoa asiasta.
Hei,
mitenkään epäilemättä edellä esitettyjä selitysmalleja haluaisin kiinnittää huomiota seuraavaan ajatukseen, josta olen kuullut pohdittavan. Oletamme jostain syystä, että lintujen laulun pitäisi pysyä muuttumattomana sukupolvesta toiseen. Mikään ei kai kuitenkaan estä lintujen laulun vähittäistä muuttumista osittain sattumanvaraisista syistä, niinkuin ihmisen kielikin muuttuu koko ajan.

Tästä huolimatta pidän toki melusaasteen lisääntymistä varsin varteenotettavana selityksenä esim sävelkorkeuden muutoksiin linnuilla (vertailut meluisten ja hiljaisten paikkojen välillä), mutta kannattaa pitää mielessä myös se, että muutoksia luonnossa tapahtuu usein "itsestäänkin".

t Kalle Rainio

Äijönkenttä
Viestit: 2
Liittynyt: 19 Maalis 2014, 09:27
Paikkakunta: Ivalo

Re: Talitintin murre

Viesti Kirjoittaja Äijönkenttä » 21 Maalis 2014, 10:38

Suomen Luonto -lehden syyskuun 2005 numerossa näyttää olleen lukijakysely talitiaisen laulutyyleistä (http://vanha.suomenluonto.fi/artikkeli-274.html). Johtopäätös: "kolmitavuiset säkeet ovat sitä yleisempiä mitä kauempana laulajat ovat taajamista". Lieneekö kolmitavuinen säe maaseudullakin edelleen harvinaistunut. Olen asunut Ivalon kylän laitamilla jo yli seitsemän vuotta, ja tämä oli ensimmäinen havaintoni täällä "titityystä" kaiken "tityyn" jälkeen, jota pihalla pyörivät talitintit ovat esittäneet. Suomen Luonnon artikkelissa oli hieman talitintin kielihistoriaa (muutos jo 1950) ja saman tyyppisiä arvioita laulutyylin muuttumisesta, kuin tällä palstalla on esitetty.

Vastaa Viestiin