Pikkukultarinta

Tämä on osio yleisille lintuhavaintoihin ja -havainnointiin liittyville kysymyksille ja kommenteille.
Unnah
Viestit: 11
Liittynyt: 02 Kesä 2012, 12:33

Pikkukultarinta

Viesti Kirjoittaja Unnah » 28 Touko 2018, 20:48

Ilmoitin Porvoonseudun lintuyhdistys ry:lle havainnon 16.5.2016 pikkukultarinnasta, kuvien kera. En omistanut tällöin äänentallenninta, jonka hankin kys. havainnon jälkeen. Mitkä ovat rariteettikomitean perusteet lajin hyväksymiseen ? Olen varma linnun äänestä, kuvat eivät ole tarkkoja. Minulle tarjottiin erehdystä pikkusieppoon. Tämä on vuosien äänientuntemuksen perusteella varmahavis. Kuinka tarkat havainnot menevät yleensä rariteettikomiteasta läpi ? Olen sitä mieltä, että kaikki kyseenalaiset rarit pitäisi nollata, kuten kalojen painon suhteen on tehty. Eli uusi havainto hyväksyttäisiin ainoastaan valokuvan ja laululintujen kohdalla myös ääninäytteen per
usteella.

JuK
Viestit: 76
Liittynyt: 29 Maalis 2006, 09:50

Re: Pikkukultarinta

Viesti Kirjoittaja JuK » 29 Touko 2018, 16:11

Yleisellä tasolla voisi sanoa, että havanto hyväksytään jos kerrotut tuntomerkit sopii ilmoitettuun lajiin, niissä ei ole ristiriitoja, on perusteltu miten erotettiin muista lajeista ja havaintotilanne on kuvauksen perusteella sellainen, että laji on voitu tunnistaa varmasti. Lisäksi varmaan vaikuttaa myös havainnoijan kokemus. Äänihavainnot on haastavia kuvata sanallisesti niin, että voi määrityksen komiteassa todeta oikeaksi. 16.5. on tosi aikainen pikkukultarinnaksi, joten sekin varmasti vaikuttaa päätöksiin.

Vastaa Viestiin