Apua välinehankintoihin..??

Tämä on osio yleisille lintuhavaintoihin ja -havainnointiin liittyville kysymyksille ja kommenteille.
TMu
Viestit: 3
Liittynyt: 29 Maalis 2006, 12:36

Kommentteja omasta putkesta

Viesti Kirjoittaja TMu » 04 Huhti 2007, 19:22

Mulla oli ekana putkena keskihintainen zoomputki, jota käyttelin vuoden verran, ennenkuin hermo petti heikohkoon laatuun. Nykyinen putki on Nikon ed82 + 25-75x okulaari. Tämä ed on piirroltaan mielestäni loistava, pärjää kyllä zeissin, leican ja swaron seurassa. Ainut moite kohdistuu kapeaan näkökenttään, staijatessa aiheuttaa joskus hermon kiristymistä. Vastavaloon ed82 on erittäin hyvä, parempi kuin zeiss 85, samoin todella kaukaa, hyvässä kelissä havainnoidessa tuosta suurennusylivoimasta zeissiin nähden on hyötyä. Kaverilla sattuu olemaan tuo zeiss, joten verrattu on... Kaikenkaikkiaan olen tyytyväinen ja hinnaltaan nikon on kuitenkin leicaa, swaroa ja zeissia edullisempi.
Alulan testit on aika päteviä....
Itselleni leicat on hankalia katsottavia, eivät osu mun silmään sovittelematta.
Mua ei myöskään ole vakuuttaneet ainakaan kokeilemani yksilöt Opticroneista ja Falco/Kamakuroista.

Edullisemmista vehkeistä kokeilin piruuttani liikkeessä uutta Nikonin spotting scope 82:sta ihan äskettäin. Parannusta edelliseen 80 milliseen nähden on tapahtunut roimasti. Kuva ei ole enää kellertävä, vaan jokseenkin neutraali. Reunapiirto siinä ei toki ollut kehuttava, mutta eipä sitä 600 eskon putkelta voi mahdottomia vaatiakaan.
Samaisella reissulla mukaan tarttui kiikareiksi Nikon 8x32 HG L:t, kivat pelit...

PaPe
Viestit: 9
Liittynyt: 19 Joulu 2007, 22:40

Acuter

Viesti Kirjoittaja PaPe » 19 Joulu 2007, 22:59

Tervehdys! Onko kenelläkään kokemusta acutereista? Esim. Astrun Acuter 20-60x80 ED tai Astrun acuter 22-66x100 ED? Hinnat ainaki on (pahanenteisen ?)halvat. Tällä hetkellä käytössäni kowan veteraaniputki 60mm etulinssillä ja muistaakseni 27x laajakulmaokulaarilla. Mallia en ole koskaan saanut selville (putken alapuolella ''kyhmyssä'' tarkennus).Täytyy sanoa että veli-pojan 100mm Konus zoom okulaarilla jää kuitenkin terävyydessä ja kontrastissa auttamattomasti jälkeen ... En hirveästi menis Konusta suosittelemaan kenellekkään aktiiviharrastajalle. Vaikka melkeen kaikkeen kait sitä tottuu ajan myötä?!

ps. (Totisesti Zeiss on kallis opiskelijalle!)

EsaP
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Huhti 2008, 18:47

Viesti Kirjoittaja EsaP » 27 Huhti 2008, 18:52

Ei kannata Astrunia ostaa,samaan hintaan saa lintuvarusteesta Opticronin tai Kowan 601:sen. Itselläni kakkos putkena 601 30X laajakulmalla ja voin suositella kuten täällä joku muukin. Zeiss FL 85 tuli hankittua kun vaurastuin ja siitä ei putki enää parane.

TeemuPa
Viestit: 12
Liittynyt: 17 Touko 2008, 22:14

Tuosta kalliiden putkien typpitäytöstä

Viesti Kirjoittaja TeemuPa » 17 Touko 2008, 22:30

Siis typpitäyttö...

... se taitaa koskea vain linssipaketteja, eli okulaaria ja objektiivipuolta.

Tuttuni ovat huoltaneet kalliimpia putkejaan (parituhatta egeä) ja ovat saaneet kuulla, että se varsinainen tyhjä tila siinä putkessa on normaali tiivistetty ilmatila. Mikähän tieto tässä on oikea.

Fysiikkaa kun ajattelee, niin pelkkä typpitäyttö ei riitä. Putken ilmatilan lämpötilavaihtelut saavat aikaan huohotusilmiön, joka tuo kosteutta putken sisälle, olipa siellä ilmaa tai typpeä. Itse ratkaisisin huohotusongelman sijoittamalla putkeen "palkeen, eli tilavuudeltaan muuttuvan komponentin. Tämä pitäisi paineen putken sisällä aina vakiona ulkoilmaan nähden.

Tämän "palkeen ei tarvitse olla tietenkään putken rungossa, pieni ilmapallo sisällä ajaa saman asian.

Teemu Paavola

Vastaa Viestiin