Kaukoputki+kamera neuvoja kaivataan

Tämä on osio yleisille lintuhavaintoihin ja -havainnointiin liittyville kysymyksille ja kommenteille.
lintulahti

Kaukoputki+kamera neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja lintulahti » 08 Marras 2006, 10:31

Onko siellä netin äärellä tietoviisaita ihmisiä jotka osaavat neuvoa minua lintujen ystävää. Asun paikassa jossa olisi bongattavaa kokoajan ja minulla on nyt kiikareina Zenith 7x50 (ostin käytettynä vuosia sitten) ja kaukoputkena Kowa TS-501 eli 20-40x50 (ostin instrumentariumista 2 vuotta ja se oli ainoa mikä niillä oli silloin heh heh ei tullut valinnan vaikeutta). Tuntuu että noiden teho ei vain riitä eli en saa tarpeeksi hyvin zoomailtua lintuja. Lisäksi haluaisin digitaalikameran kaukoputken yhteyteen. Saako tuohon Kowan vekottimeen kameran jotenkin ja mitä nuo myyttiset 20-40x50 tarkoittavat. Eli mitä minun pitäisi tietää kun hankin uusia, vai ovatko nuo ihan hyviä (eli riittäisikö käynti optikolla...)vai löytyykö selkeästi tehokkaampia ja ehdottoman hyviä? Pelkään meneväni ojasta allikkoon kun menen johonkin erikoisliikkeeseen ja ne puhuvat mulle silmät ja suut täyteen erikoisoptiikasta josta en tajua mitään. Sitten lähden kaupasta monta tuhatta euroa köyhempänä laitteet kädessä jota en osaa käyttää tai joilla ei kuitenkaan näe entistä paremmin. Onko jotain perusopasta/kirjaa jonka lukemalla oppisin paremmin? Paljon olen koettanut hakea tietoa digiscopingista mutta se on ihan hepreaa alusta loppuun saakka maallikolle. Lintujen tiirailu ja kuvaus ei voi olla niin vaikeaa, vai voiko? Neuvo minua, niin teet minut todella iloiseksi ja kiitolliseksi. :)

MLY
Viestit: 6
Liittynyt: 03 Joulu 2008, 14:17

Re: Kaukoputki+kamera neuvoja kaivataan

Viesti Kirjoittaja MLY » 21 Joulu 2008, 14:21

Samaa mietin itsekin ittelläni on joku sellanen halpakaukoputki mutta siinä tuli mukana kamera-adapteri. En tosin osaa käyttää sitä mutta tiedän että se adapteri pitää kiertää kaukoputkessa okulaarin alla oleviin kierteisiin (mutta en ole varma onko kaikissa putkissa sama systeemi). En kuitenkaan tiedä miten kamera kiinnitetään siihen tai ehkä siihen pitäisi olla uuden aikainen järjestelmäkamera, kuitenkin
siihen hommaan pitää olla järjestelmäkamera tai no oon nähny kyllä joitain sellaisia ihme vempeleitä netissä johon voi liittää dikikameran. Kamera-adaptereita myydään kyllä netissä ainakin laatumerkeille.

Vastaa Viestiin