silmälasit huurtuvat - mitä tehdä?

Tämä on osio yleisille lintuhavaintoihin ja -havainnointiin liittyville kysymyksille ja kommenteille.
Vieras

silmälasit huurtuvat - mitä tehdä?

Viesti Kirjoittaja Vieras » 16 Marras 2006, 17:45

Joka talvinen ongelma:
Eivät pelkästään kaukoputket ja kiikarit, vaan myös rillit voivat maksaa todella paljon, jos on vielä moniteholinssit. Siksi seuraavien rillien ostamisessa kannattaisi itse kunkin miettiä tarkkaan, ettei osta semmoisia linssejä, jotka aiheuttavat huurtumista. Koska rillit ovat kalliit, niin niitä ostaa harvoin. Kaikki eivät edes tule ajatelleeksi, mitä vaikuttaa huurtumiseen esim. erilaiset pinnoitteet. On kovapintaa, on häikäisynestoa ja vaikka mitä. Mulle tämä aiheutti sen, että joku näistä pinnoitteista aiheutti raivostuttavan huurtumisen. Optikkoliikkeestä annettiin kokeiltavaksi erilaisia huurteenestoaineita, mutta näistäpä ei ollut yhtään mitään hyötyä, koska aine ei tarttunut linssin pintaan. Pinnoite, jonka piti olla hyödyllinen lisäominaisuus, aiheuttikin pahan huurtumisongelman verrattuna edellisiin rilleihin. Huurtumisesta ei optikkoliikkeessä mainittu mitään, mahtoiko edes tietää asiasta. Ongelma oli sitä luokkaa, että lopulta kyseinen liike antoi minulle uudet, joista puuttui tietty pinnoite, taisi muistaakseni olla häikäisynesto, ongelma väheni huomattavasti, mutta ei kokonaan. Kertokaapa nyt rohkeasti kokemuksistanne, onko vastaavia kokemuksia? Mitä tehdä huurtuville linsseille? Ja ennen kaikkea millaiset ne seuraavat rillit pitää olla, jotta tästä kiusallisesta huurtumisesta pääsisi mieluummin kokonaan eroon. (Älkääkä ehdottako laserleikkausta tai piilolinssejä tässä viestiketjussa) Huurteenestoaine ei kaikkiin pinnoitteisiin tartu, mihin tarttuu, mihin ei? Näkisi enemmän lintuja ilman huurtumista. Jos jonkun rillit eivät huurru, niin siihenkin on joku hyvä syy, millaiset ne rillit ovat? Jos rillit ovat liian lähellä kasvoja eikä ilma kierrä välissä, tämä pahentaa huurtumisongelmaa. Raivostutti, kun ostin kalliit rillit kaikilla mahdollisilla hienoilla pinnoitteilla, joiden piti olla lisähyötyominaisuuksia, vaan aiheuttikin todellisia hankaluuksia. Aivan varmasti joku tietää näistä pinnoitteista jotakin. Millainen niitten linssien pitää olla, että huurtuminen olisi vähäisin mahdollinen?

neovius
Viestit: 20
Liittynyt: 21 Huhti 2006, 10:08

Viesti Kirjoittaja neovius » 17 Marras 2006, 00:01

Kannattaa käydä välillä vaikka huurteisella.

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 18 Marras 2006, 20:27

Minulla on tavalliset rillit muovilinssillä ja vain muistaakseni kovapinnoite on "lisävarusteena". Huurtumista aiheutuu vain silloin kun olen hengästynyt, eli hikoilu ja lisääntynyt hengitys aiheuttavat huurtumista. Silloin auttaa se kun katselee lyhyissä pätkissä ja antaa huurteen välillä poistua. Muulloin en ole huurtumista huomannut.

Vastaa Viestiin