Pulujen varpaattomat jalat?

Tämä on osio yleisille lintuhavaintoihin ja -havainnointiin liittyville kysymyksille ja kommenteille.
Vieras

Pulujen varpaattomat jalat?

Viesti Kirjoittaja Vieras » 23 Helmi 2007, 08:43

Helsingin keskustassa näkyy tepastelevan muutama kesykyyhky eli tuttavallisesti pulu, joilla ei ole jaloissa lainkaan varpaita eikä kynsiä, ainoastaan jalan kärjessä pikku tyngät. Mistähän tuo johtuu? Liekkö synnynnäinen epämuodostuma? Luulisi ettei tapaturmaisesti varpaansa menettänyt lintu eläisi kovin kauan, nämä veitikat tepastelevat kuitenkin iloisesti muun parven mukana.

Peter-Uppstu
Viestit: 186
Liittynyt: 16 Helmi 2006, 21:18

Viesti Kirjoittaja Peter-Uppstu » 26 Helmi 2007, 14:19

Onko näillä siis molemmat jalat tällaisia, ja jos on niin miten ne ylipäätänsä pystyvät kävelemään silloin? Luulisi olevan aika hankalaa?

En ole kuullut aiemmin tällaisesta ilmiöstä.

marjalintu
Viestit: 58
Liittynyt: 29 Maalis 2006, 22:07

jalkavikaiset pulut

Viesti Kirjoittaja marjalintu » 26 Helmi 2007, 17:28

Useampia tällaisia jalkavikaisia puluja olen nähnyt asematunnelin ylemmän tason kukkakaupan ja alaspäin menevien rullaportaiden välissä. Ne samat tyypit olen nähnyt useammankin kerran. Jollakin on vain toinen jalka viallinen ja jollakin kumpikin.

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 26 Helmi 2007, 19:53

Jep, molemmat jalat ovat varpaattomia. Jalkojen kärjissä on sellaiset hieman leventyvät tyngät, "tapit". Kyllä nuo pari yksilöä mitkä olen havainnut Elielinaukiolla Hesassa, ovat köpötelleet kävellä muiden pulujen mukana, sekä sulalla kadulla kesällä että lumella talvella. Muuten ihan terveen ja pirteän oloisia lintuja ovat. 8)

Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras » 17 Maalis 2007, 08:54

elän käsityksessä,että varpaattomat ovat sotkeneet koipensa narun,tms. pätkiin ja kuolio hoitaa omansa pois.

tälläisia,varpaat naruun sotkeentuneita,ja joitakin narun sisälle lihaan syöneitä puluja oon nähnytkin.
toinen on lasinsirut.joskus varvas auki köpötteleviä pulujakin on tullut vastaan.pieniä veri tirppoja jälkeensä jättäen.

toni

Haisu

Viesti Kirjoittaja Haisu » 29 Maalis 2007, 12:58

Mikkelissä olen vastaavan pannut jo vuosien takaa merkille..itsekin veikkaan tuota roskiin sotkeutumista ja kuoliota. Muutaman kerran jopa olen nähnyt kun pulu talsii töppöaskelin kunnon lankasöherö jaloissa..poishan tuon ottaisi jos linnun kiinni saisi mutta se taas ei juuri onnistu..sääliksi kyllä käy..

Vastaa Viestiin