Salmonellaa?

Tämä on osio yleisille lintuhavaintoihin ja -havainnointiin liittyville kysymyksille ja kommenteille.
Emppu

Salmonellaa?

Viesti Kirjoittaja Emppu » 25 Helmi 2007, 14:41

Heips,

Nyt tarttis neuvoja viisailta lintuihmisiltä. Ruokin omakotitaloni pihalla lintuja ja nyt huolestuttaa, kun eilen havaitsin ensimmäisen sairaan näköisen urpiaisen. Pörröinen, kyhjöttää yksinään maassa eikä lähde karkuun. Tänä aamuna pihalta löytyi yksi kuollut urpiainen, mutta nyt pihalla on samanlainen pörröinen yksilö. Pari viikkoa sitten pihalta löytyi kuollut urpiainen, jota oli höyhennetty, mutta voihan olla, että sekin joutui uhriksi, koska oli sairas. Minulla on käytössä sekä ruokinta-automaatteja että perinteisiä talonmallisia lintulautoja. Olen syöttänyt linnuille pääasiassa kuorellisia auringonkukansiemeniä, joita saa isoissa säkeissä. Tämän hetkiset auringonkukansiemenet taitavat olla bulgarialaista alkuperää. Urpiaisten lisäksi laudoilla vierailee tiaisia sekä viherpeippoja, joissa epäilyttävää käytöstä/ulkonäköä ei ole ollut havaittavissa.
Eilen kävin siivoamassa kaikki kuoriroskat pois ja kolasin tilalle paljon puhdasta lunta. Lisäksi pyyhin lintulautoja Desinfektol -nimisellä apteekista saatavalla ihon ja erilaisten pintojen desinfiointiin tarkoitetulla aineella (eihän siitä ole haittaa linnuille??). Ovatko varotoimeni riittävät vai miten tulisi menetellä? Ruokintaa en voi lopettaa, koska olen sitä koko talven tehnyt eikä kukaan muu tällä alueella lintuja ruoki. Murhetta tuottaa myös se, että ruokaa ei saisi laittaa maahan, mutta jollen laita, niin mistä saa ruokaa pihallani vieraileva fasaani?
Paha mieli tulee sairaitten lintujen puolesta, joten miten voisin niitä parhaiten auttaa / ehkäistä sairastumista?
Kiitokset neuvoista jo etukäteen.

Peter-Uppstu
Viestit: 186
Liittynyt: 16 Helmi 2006, 21:18

Viesti Kirjoittaja Peter-Uppstu » 26 Helmi 2007, 14:27

Desinfektio-aineiden haitallisuudesta linnuille en osaa sanoa mitään varmaa, kun en ole asiantuntija, mutta luulisin että ovat melko turvallisia käyttää jos kerran ihmisillekin soveltuvat. Ehkäpä ne haihtuvatkin nopeasti? Pääasiallisesti nuo varotoimesi kuulostavat minusta aika riittävän oloisilta. Salmonellalta tuo tauti kuulostaa, vaikkakin varmaksi sitä lienee mahdotonta sanoa ilman laboratoriotestejä.

Vastaa Viestiin