lintujen äänittäminen - laitevinkkejä?

Tämä on osio yleisille lintuhavaintoihin ja -havainnointiin liittyville kysymyksille ja kommenteille.
Mmm
Viestit: 1
Liittynyt: 25 Touko 2008, 20:29

lintujen äänittäminen - laitevinkkejä?

Viesti Kirjoittaja Mmm » 25 Touko 2008, 20:42

hei!
olen kuluvan kevään aikana viehättynyt lintujen äänien nauhoittamisesta. olisi erittäin mukava kuulla erityisesti laitevinkkejä asiaa pitempään harrastaneelta.
mukana on retkillä kulkenut pieni taskukokoinen nauhoitin Edirol R-09:
http://www.roland.com/products/en/R-09/
laite on mainio ja hyvälaatuinen (esim. laatuasetuksiin kuuluu mm. 48 Hz/24-bittinen äänitysmahdollisyys). laitteessa on kiinteät mikrofonit jotka aloittelijakäytössä ovat olleet tähän tarkoitukseen oikein kätevät: koko laite kulkee helposti retkillä mukana taskussa ja on helppo virittää äänitystilaan nopeastikin, tilanteen sattuessa kohdalle.
olen viime aikoina kuitenkin huomannut että omat laatuvaatimukseni ovat alkaneet nousta, niinpä edirolin kiinteiden mikrofonien suhteellisen voimakas taustakohina (joka ei juurikaan häiritse aivan kaikenlaista nauhoittelua) on alkanut vaivata korvaa: usein sangen hiljaisten ja/tai etäisten lintujen äänien kohdalla kohina on kiusallista. eli ulkoisen mikrofonin hankinta lienee välttämättömyys jos/kun tämän haluaa korjata.

minkälaisia mikrofoneja luonto/lintuäänitykseen voisi suositella? työskentelen itse musiikin parissa joten äänityshommat sinänsä eivät ole outo juttu, mutta ulkona taivasalla tapahtuva äänittely ja siihen sopiva laitteisto ei ole itselleni aiemmin tuttua.
mahdollisista vastauksista kiitos!

M


(ps. ihan kuriositeettinä: minkälaisellakohan laitteilla on muuten nauhoitettu lintukuva.fi -sivuilta löytyvät ääninäytteet? laatu kuulostaa oikein miellyttävän kirkkaalta ja fokusoidulta, jopa mp3-kompressoinnista huolimatta.)

MLY
Viestit: 6
Liittynyt: 03 Joulu 2008, 14:17

mistä ostit sen äänityslaitteen?

Viesti Kirjoittaja MLY » 21 Joulu 2008, 10:06

Itseäni on myös kiinnostanut ostaa sellainen äänityslaite mutta en tiedä mistä niitä saa ostaa. Voin kyllä kokeilla etsiä netistä sellaisia äänityslaitteita mitä haluaisit sillä se kiinnostaisi minuakin.
Voin lähettää uuden viestin tänne foorumiin kunhan oon löytänyt sellaisia laitteita myyvän liikkeen.

Vastaa Viestiin