Valkoselkätikka

Täällä voit antaa palautetta ja parannusehdotuksiasi havaintojärjestelmästä.
hompte
Viestit: 1
Liittynyt: 15 Huhti 2017, 14:44

Valkoselkätikka

Viesti Kirjoittaja hompte » 15 Huhti 2017, 14:54

Kirjasin uuden havainnon Tiiran Etelä-Savon sivuille. Havaintoni salattiin, siitä tuli ilmoitus jo tallennuksen yhteydessä.
Miksi salaus ei koske kaikkia alueita?

Hain havaintoja koko maasta ja niitä kyllä löytyy. Omalta ja Etelä-Karjalan alueelta ei yhtään havaintoa viimeisten 30 päivän ajalta. Soitin tutulleni, hänen sisarensa oli myös havainnut ruokinnalla käyneen valkoselkätikan, useita havaintoja. Minulle ei ollut ennen tätä päivää tullut mieleenikään että ne käyvät ruokinnalla.

Minusta tuo salaaminen on mennyt liiallisuuksiin. Viime syksynä salattiin yksi mielenkiintoinen havaintoni metsoista. Perusteluna oli liian tarkka havaintopaikka. Eivät linnut siihen jääneet, lensivät pois ennen kuin sain otettua ne parhaat kuvat.

KalleR
Viestit: 574
Liittynyt: 28 Maalis 2006, 14:17
Paikkakunta: Littoinen
Viesti:

Re: Valkoselkätikka

Viesti Kirjoittaja KalleR » 18 Huhti 2017, 12:48

Hei,
salauksia on alueellisia ja valtakunnallisia. Ilmeisesti Etelä-Savossa on tiukemmat salausrajat valkoselkätikalla kuin joidenkin muiden yhdistysten alueilla.

Joka tapauksessa salaukset ovat lintujen suojelun takia asetettuja.

Näet edelleen tallentamasi salaukseen menneet havaintosi, kun valitset haussa "omat ilmoitukset" tai "omat havainnot".

terveisin Kalle Rainio

timo
Viestit: 148
Liittynyt: 03 Huhti 2011, 15:00

Re: Valkoselkätikka

Viesti Kirjoittaja timo » 18 Huhti 2017, 16:38

Hei!
Minä olen hompten kanssa samma mieltä, osa saluksista on mennyt jo liiallisuuksiin. Esim KSLY:n alueella valkoselkätikkoista on jo varmaan yli 100 havista tänä vuonna. Olen joka päivä katsonut vuoden viimeiset alue ja aina on valkoselkätikka ollut salattu. Jos jonakin päivänä ei ollut niin seuraavana niitä oli 3
Ei ne kaikki voi olla samoista tikoista.

2: metsot minuakin ihmetyttää, kuin myös kanahaukat joka päivä havis ja aina salattu.

t.Timo

KalleR
Viestit: 574
Liittynyt: 28 Maalis 2006, 14:17
Paikkakunta: Littoinen
Viesti:

Re: Valkoselkätikka

Viesti Kirjoittaja KalleR » 19 Huhti 2017, 15:28

Hei!

Luottaisin kyllä alueellisten yhdistysten arviointiin siitä, mitkä havainnot automaattisalataan. Salauspäätökset perustuvat useimmiten huonoihin kokemuksiin, esimerkiksi petolintuihin kohdistuneeseen vainoon, jota edelleenkin valitettavasti esiintyy. Jos jokin salaus kuitenkin tuntuu olevan perusteeton, kannattaa ottaa yhteyttä oman yhdistyksen toimihenkilöihin.

Huom, että vaikka havainnot salautuvatkin, ne ovat edelleen yhdistysten havaintovastaavien nähtävissä, ja siten käytettävissä esim seurantakatsauksissa. Eivät siis mene millään tavalla hukkaan salattaessa.

terveisin Kalle Rainio

Vastaa Viestiin