Pöllö Fallkullan pelloilla

Näitkö tai kuulitko linnun, jonka määrittäminen jäi epävarmaksi? Tai pystyisitkö ehkä auttamaan kaveria varmistamaan haviksensa? Tässäpä on osio lintujen määrittämiseen liittyville keskusteluille.
Vieras

Pöllö Fallkullan pelloilla

Viesti Kirjoittaja Vieras » 21 Kesä 2006, 23:42

Hei,

olen seurannut muutaman viikon ajan Fallkullan pelloilla metsästävää pöllöä, mutten amatöörinä ole sitä onnistunut tunnistamaan. Pöllö tulee paikalle lähes joka ilta klo 22-23 selvästi hiiriä/myyriä metsästämään.

Lintukirjan perusteella ensimmäinen veikkaukseni olisi suopöllö (välillä jää hetkeksi lekuuttelemaan paikalle ennen mahdollista syöksyä, väritys siipien alapuolelta kellertävän oloinen), mutten ole nähnyt sillä koskaan siipien olevan liidossa kohollaan (vaan aina aivan vaakatasossa). Saalistusajankohta olisi kai enemmän lehtopöllömäinen, mutta tuo väritys arveluttaa...

Kokoa on kokemattoman vaikea arvioida, mutta vaikuttaisi kookkaamalta kuin mitä noista edellisistä sanotaan. Voisiko olla viirupöllö? Niin läheltä en ole vielä onnistunut näkemään, että olisin bongannut tarkasti silmien väriä, mutta hyvin mustan oloinen on (joko silmät tai silmien ympäristö).

Olisin kiitollinen kaikista vinkeistä / tunnistamisavuista.

--kjell

O-P
Viestit: 180
Liittynyt: 20 Maalis 2006, 12:39

Viesti Kirjoittaja O-P » 22 Kesä 2006, 10:23

...Kuvauksesi perusteella pitäisin varteenotettavimpana vaihtoehtona sarvipöllöä.

t. O-P. Liinalaakso

Jussi
Viestit: 6
Liittynyt: 30 Maalis 2006, 11:18
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pöllö Fallkullan pelloilla

Viesti Kirjoittaja Jussi » 11 Huhti 2007, 10:10

Anonymous kirjoitti:Hei,

olen seurannut muutaman viikon ajan Fallkullan pelloilla metsästävää pöllöä, mutten amatöörinä ole sitä onnistunut tunnistamaan. Pöllö tulee paikalle lähes joka ilta klo 22-23 selvästi hiiriä/myyriä metsästämään.

Olisin kiitollinen kaikista vinkeistä / tunnistamisavuista.

--kjell
Terve,

tulee vastaus vähän myöhässä mutta sattumoisin huomasin nyt kysymyksesi.

Malmin lentokentän ympärillä on pesinyt sarvipöllö jo monen vuoden ajan peräkkäin, ja emot saalistelevat sekä itse lentokentällä että myös Fallkullan pelloilla. Myös viime kesältä on tehty poikashavaintoja, eli pesintä on varma. Siis sarvipöllö, kuten O-P jo epäilikin.

Terv. Jussi Suutari, Tapulikaupunki

Vastaa Viestiin