Keltahempon näköinen talviruokintapaikalla?

Näitkö tai kuulitko linnun, jonka määrittäminen jäi epävarmaksi? Tai pystyisitkö ehkä auttamaan kaveria varmistamaan haviksensa? Tässäpä on osio lintujen määrittämiseen liittyville keskusteluille.
LauraMaria
Viestit: 2
Liittynyt: 17 Tammi 2021, 17:48

Keltahempon näköinen talviruokintapaikalla?

Viesti Kirjoittaja LauraMaria » 17 Tammi 2021, 18:00

16.1. Turun Katariinanlaakson ruokintapaikalla oli keltasirkkujen, mustarastaiden, tali- ja sinitiaisten kanssa maasta syövä punatulkun kokoinen lintu, jolla oli selkeästi keltainen pää ja poskessa hyvin erottuva vihertävänharmaa läiskä. Keltahemppo on niin harvinainen, että se se ei ollut vaikka aika paljon samalta näyttikin. Mikä lintu voisi olla kyseessä? Valitettavasti linnusta ei ole kuvaa ja aloittelevan lintuharrastajan löytämät tuntomerkit ovat näin niukat.
T. Laura

kari 777
Viestit: 374
Liittynyt: 09 Loka 2010, 05:01

Re: Keltahempon näköinen talviruokintapaikalla?

Viesti Kirjoittaja kari 777 » 18 Tammi 2021, 11:27

oliskos taviokuurna naaras

LauraMaria
Viestit: 2
Liittynyt: 17 Tammi 2021, 17:48

Re: Keltahempon näköinen talviruokintapaikalla?

Viesti Kirjoittaja LauraMaria » 18 Tammi 2021, 19:02

Ei se ihan taviokuurna naaraaltakaan näyttänyt. Väri oli kirkkaampi.
Olen miettinyt asiaa ja koska en löydä sopivaa lajia niin ehkä kyseessä oli vain viherpeippo, joka näytti auringossa erilaiselta ja jota en jostain syystä tunnistanut ruokintapaikalla. Tai jollaintavalla erilainen keltasirkku.

timo
Viestit: 148
Liittynyt: 03 Huhti 2011, 15:00

Re: Keltahempon näköinen talviruokintapaikalla?

Viesti Kirjoittaja timo » 19 Tammi 2021, 14:54

Minä olen kuvannut jokus 5-10v sitten keltasirkun jolla oli miltei keltainen pää ja muutenkin hyvin keltainen. Keltasirkku voi muutekin olla hyvin eri näköinen.
T. timo

KalleR
Viestit: 574
Liittynyt: 28 Maalis 2006, 14:17
Paikkakunta: Littoinen
Viesti:

Re: Keltahempon näköinen talviruokintapaikalla?

Viesti Kirjoittaja KalleR » 22 Tammi 2021, 11:00

Hei,
minullekin tuli kuvauksesta ensimmäisenä mieleen värivirheellinen keltasirkku, joita tavataan, kuten mainittua, silloin tällöin.

t Kalle Rainio

Vastaa Viestiin