Mikä pöllö (ehkä lehto- tai suopöllö)?

Näitkö tai kuulitko linnun, jonka määrittäminen jäi epävarmaksi? Tai pystyisitkö ehkä auttamaan kaveria varmistamaan haviksensa? Tässäpä on osio lintujen määrittämiseen liittyville keskusteluille.
Mulperi
Viestit: 1
Liittynyt: 04 Helmi 2022, 01:47

Mikä pöllö (ehkä lehto- tai suopöllö)?

Viesti Kirjoittaja Mulperi » 04 Helmi 2022, 02:05

Näin puolenyön aikaan Helsingin Arabianrannassa/Vanhankaupunginlahdella pöllön. Ensin siipien lehahduksena, aivan vaaleat alapuolelta ja ainakin nopeasti katsottuna jokseenkin pitkän ja kapean näköiset. Paikallistettuani linnun oksalta yllätyin sen pienehkön näköisestä koosta, olisin siipien perusteella veikannut suuremmaksi. Vaaleahko naamio, vartalossa tummempaa sävyä (ainakin hämärässä harmaahkon sävyistä). Suhteellisen solakka olemus. Olin näkevinäni aivan pienet kohoumat päälaella, mutten voi varmaksi sanoa. Se tapitti minua suoraan, silmät näyttivät tummilta mutta pöllö ei toki ollut ihan lähellä ja oli hyvin hämärää.

Olen seuraillut Vanhankaupunginlahden Tiira-havaintoja, ja lehtopöllö on viime aikojen yleisin. Värityksen puolesta se voisi varmaan sopia, mutta laajemman kuvavertailun perusteella lintu kuitenkin muistutti mielestäni kaiken kaikkiaan enemmän suopöllöä, josta myös olen lukenut talven ajalta joitain havaintoja. Etenkin vartalon muoto täsmää nähdäkseni huomattavasti paremmin suopöllöön kuin lehtopöllöön. Mutta voiko lehtopöllökin venyttää itsensä niin solakaksi, että se näyttäisi suopöllöltä? Entä voivatko sen siivet näyttää kapeilta?

kari 777
Viestit: 374
Liittynyt: 09 Loka 2010, 05:01

Re: Mikä pöllö (ehkä lehto- tai suopöllö)?

Viesti Kirjoittaja kari 777 » 04 Helmi 2022, 12:20

mä luin että sarvipöllö venyttää itsensä pitkäksi

Vastaa Viestiin