Nollahavaintojen kirjaaminen

Täällä voit kysyä neuvoja vuonna 2006 avatun Tiiran version käytöstä.
ketunpoika

Nollahavaintojen kirjaaminen

Viesti Kirjoittaja ketunpoika »

Huomasin tänä talvena, että oman yhdistyksen jäseniä oli alkanut kirjata myös nollahavaintoja erityisesti pöllöistä. Eli on käyty pöllöretkellä, mutta ei tullut yhtään havaintoa. Ehkä niin on tehty ennenkin mutta koska olen vasta reilun vuoden verran itse käyttänyt tiiraa, niin en ole niitä huomannut.

Nolla lukumäärä on tietysti tavallaan sekin hyödyllistä tietoa (kertoo esim: alueella aiemmin ollut lintu on ilmeisesti poistunut tai alueella on käyty mutta ei ollut nähty jotain sitä mitä yleensä alueelta haetaan esim. juuri pöllöjä, mutta en löytänyt Tiira-ohjeesta enkä tästä foorumista mitään sääntöä nollahavaintojen kirjaamiseksi tai kirjaamatta jättämiseksi. Pyydän, että nollahavaintojen ohje lisätään tiira-ohjeeseen.

Oli ohje mikä tahansa, itse en aikonut nollahavaintoja kirjata jatkossakaan mutta parempi että siihen on jokin sovittu käytäntö.
inka

Re: Nollahavaintojen kirjaaminen

Viesti Kirjoittaja inka »

Hei,
hienoa että etsit vastausta ensin ohjeista. Nollahavaintojen merkitsemiseen ei ole otettu ohjetasoisesti kantaa, mutta Tiiran uutisissa kirjoitettiin taannoin seuraavasti:
http://www.tiira.fi/index.php?toiminto=28&uutinen=125

Nollahavainto voi joskus olla yhtä arvokas kuin paikallaolo-havainto, joten näissä tapauksissa nolla kannattaa kyllä ilmoittaa. Nollan tärkeys pitää kuitenkin arvioida tapauskohtaisesti, joten siitä on vaikea antaa yleispätevää ohjetta.

terv. Inka Plit
Vastaa Viestiin