Pesäkamera

Tämä on osio yleisille lintuhavaintoihin ja -havainnointiin liittyville kysymyksille ja kommenteille.
Vastaa Viestiin
tapio
Viestit: 5
Liittynyt: 29 Tammi 2012, 11:24

Pesäkamera

Viesti Kirjoittaja tapio » 29 Tammi 2012, 13:24

Mitä mieltä olette lintujen pesäkameroista? itse olen seurannut Virossa olevaa merikotkakameraa, ja täytyy sanoa että on ollut mielenkiintoista, harmi vaan kun pesintä jäi viime vuonna väliin.

kaneja
Viestit: 2
Liittynyt: 29 Tammi 2012, 15:10

Re: Pesäkamera

Viesti Kirjoittaja kaneja » 29 Tammi 2012, 15:25

Kyllä mä niitä seuraan mielelläni, viime kesänä tuon viron merikotkan lisäksi oli seurannassa pikkukiljukotka ja mustahaikara myös virosta.
Kotimaisista Seilin ja Hailuodon sääksen pesät ja Pohtiolammen sääksi kalastuskamera.
Nytkin on nuo viron kamerat käytössä kotkien talviruokinnasta villisikoihin.

http://www.eenet.ee/EENet/

Näitä pesä ja muu seuranta kameroita on vaikka kuinka paljon esimerkiksi täällä.

http://www.ustream.tv/pets-animals

tapio
Viestit: 5
Liittynyt: 29 Tammi 2012, 11:24

Re: Pesäkamera

Viesti Kirjoittaja tapio » 01 Helmi 2012, 15:08

Minua kiinnostaisi saada Suomeenkin merikotkan pesäkamera, millaisia järjestelyitä se vaatisi ? tälle vuodelle se on tietysti ohi, mutta jos kaikki lupa-asiat järjestyisi ja tarvittavaa tukea tulisi niin olisiko se mahdotollista ensi vuonna ?

haematopus
Viestit: 150
Liittynyt: 04 Syys 2010, 09:01

Re: Pesäkamera

Viesti Kirjoittaja haematopus » 05 Helmi 2012, 02:26

En tiedä kannattaako suomeen nyt merikotkan pesälle kameraa enää hommata kun sellainen jo virossa on. Ellei sitten johonkin tutkimusprojektiin oikeasti olisi hyötyä.
Onhan yksi sääksikamera siellä jossain merkin päällä kerännyt merikotkienkin käyntejä, ehkä merikotka valtaa sen joku vuosi...

Maakotkan pesälle olisi mukava saada yhtä hyvin päivittyvä kuva kuin tuolla viron kameroilla on. Tosin lienee aika haastavaa, kotka kun pesii melko korvessa.

Hyvä live-kamerakuva vaatii paitsi sähköä, myös nopeaa nettiyhteyttä.


Mutta uusia lajeja saisi suomessakin ottaa kuvattavaksi, esim. haukkoja, pöllöjä, miksei pikkulintujakin. Lapinpöllö olisi upea lajia seurattavaksi...

Lupiakin täytyy olla kameran pitoon, paitsi maanomistajalta myös viranomaisilta, liekkö ELY-keskukselta. Ainakin jos on joku merkittävämpi laji kyseessä, en ole ihan varma säädöksistä.

tapio
Viestit: 5
Liittynyt: 29 Tammi 2012, 11:24

Re: Pesäkamera

Viesti Kirjoittaja tapio » 08 Helmi 2012, 14:51

Kyllä sellainen pesäkamera on nimenomaan merikotkalle tarkoitus laittaa, Keskilappiin tekojärvien liepeille. Tästä kirjoitan täällä nimenomaan siksi, että kaikki tulisi asiasta tietoiseksi, ja kaikki asianmukaiset edellytykset lupineen löytyisi. Tietysti tieteelliset tutkimukset asiassa ovat etusijalla. Merikotka on sikälikin otollisempi, että se ei niin herkästi hylkää pesäänsä verrattuna Maakotkaan.

JenniL
Viestit: 78
Liittynyt: 18 Heinä 2009, 21:47

Re: Pesäkamera

Viesti Kirjoittaja JenniL » 08 Helmi 2012, 21:45

Itse olen pesäkamerojen kannalla kunhan ne toteutetaan lintujen ehdoilla.
Moni kamera suljetaan talveksi mutta tällaista on tullut seurattua nyt paljon: http://www.looduskalender.ee/en/node/12041
Paljon korppeja, variksia ja muutama merikotka ( joista ainakin yksi taitaa olla suomalainen renkaasta päätellen.) talviruokintapaikalla. Plussaa äänistä ja siitä että kameraa liikutellaan paljon eri suuntiin ja zoomaillaan mielenkiintoisiin linutihin ja tapahtumiin.

tapio
Viestit: 5
Liittynyt: 29 Tammi 2012, 11:24

Re: Pesäkamera

Viesti Kirjoittaja tapio » 09 Helmi 2012, 10:47

Millainen kamera tuossa looduskalenderin haaskalla on?

JenniL
Viestit: 78
Liittynyt: 18 Heinä 2009, 21:47

Re: Pesäkamera

Viesti Kirjoittaja JenniL » 10 Helmi 2012, 11:23

Hmm, en ole nyt varma ymmärsinkö kysymystäsi. Mutta tuollainen metsäaukealla oleva kamera tuo on. Paikalle on tuotu ruhonpaloja ja kalaa. Kamera on auki yötä päivää ja öisin saattaa kuunvalossa nähdä kettuja ja supejakin. Teknisistä tiedoista ei ole hajuakaan jos niitä tarkoitit. Varmasti tuolta kalenderin sivuilta löytyy siitäkin infoa. Kielen saa käännettyä englanniksi....

tapio
Viestit: 5
Liittynyt: 29 Tammi 2012, 11:24

Re: Pesäkamera

Viesti Kirjoittaja tapio » 18 Helmi 2012, 10:03

Nuorta merikotkaa ei paljoa arvosteta tuolla ruokintapaikalla, varsinkin korpit ovat koko ajan kimpussa. Aikuisilla kotkilla on selvästi jo kevättä rinnassa, laulua ja lentonäytöksiä.

http://www.youtube.com/watch?v=r04qLuxe7hU







Tasakerta

EUkk0
Viestit: 22
Liittynyt: 16 Loka 2011, 09:17
Paikkakunta: Pori

Re: Pesäkamera

Viesti Kirjoittaja EUkk0 » 27 Helmi 2012, 16:23

Moi!

Itselläni on sellainen tiaispönttö jossa on kamera. En ole vielä laittanut paikoilleen mutta laitan joku päivä.

Niin ja itse ainakin olen noiden pesäkameroiden kannalla kunhan eicvät aiheuta linnuille häiriötä. Niitä on kiva seurailla netistä.

T:Iivari

Vastaa Viestiin