KOONTIHAVAINNOT EIVÄT NÄY OMISSA HAUISSA

Täällä voit kysyä neuvoja havaintojärjestelmän käytöstä.
Vastaa Viestiin
EOT
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Helmi 2010, 17:10

KOONTIHAVAINNOT EIVÄT NÄY OMISSA HAUISSA

Viesti Kirjoittaja EOT » 18 Touko 2015, 17:50

Kun porukalla tehty havainto viedään Tiiraan niin, että porukan jäsenet, minä mukaan lukien, ilmoitetaan kaveriahaulla, havainto näkyy myös Omissa hauissani. Mutta kun havainnosta laaditaan koonti, se häviää Omista hauistani. Onko kyseessä järjestelmävirhe vai onko koonnin laatija toiminut jotenkin väärin?

O-P
Viestit: 180
Liittynyt: 20 Maalis 2006, 12:39

Re: KOONTIHAVAINNOT EIVÄT NÄY OMISSA HAUISSA

Viesti Kirjoittaja O-P » 20 Touko 2015, 11:11

EOT kirjoitti:Kun porukalla tehty havainto viedään Tiiraan niin, että porukan jäsenet, minä mukaan lukien, ilmoitetaan kaveriahaulla, havainto näkyy myös Omissa hauissani. Mutta kun havainnosta laaditaan koonti, se häviää Omista hauistani. Onko kyseessä järjestelmävirhe vai onko koonnin laatija toiminut jotenkin väärin?
...Täytyy aluksi varmistaa mitä tarkoitat "Omilla hauilla"? -Tarkoitatko itse tekemiäsi ja itsellesi Tiiraan tallentamiasi valmiita hakuja, vai jotain muuta? Jos jotain muuta, niin kerro mahdollisimman tarkasti mitä.

Tein ja tallensin koeluontoisesti Tiiraan itselleni pari "Omaa hakua" ja osana koontihavaintoa olevat havaintoni näkyvät haussa ihan normaalisti.

Jos teet haun (Laaja-/perushaku), itse koontihavainto sen sijaan ei näy hakutuloksissa jos olet rastinut hakuehdoiksi "Omat ilmoitukset" ja/tai "Omat havainnot" koska koko koontihavainto ei ole oma havaintosi. Sen sijaan koontihavaintoon sisällytetty havaintosi pitäisi kyllä näkyvä näissä hakutuloksissa.

t. O-P Liinalaakso

EOT
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Helmi 2010, 17:10

Re: KOONTIHAVAINNOT EIVÄT NÄY OMISSA HAUISSA

Viesti Kirjoittaja EOT » 21 Touko 2015, 10:20

Toivottavasti osaan vastata oikein ja ymmärrettävästi.

"Omat haut" toimii minulla omien havaintojeni päiväkirjana. Olen määritellyt sinne tallentuvia havaintojani varten PAIKKAKUNNAT (myös koko Suomi yhtenä paikakuntana) sekä AIKAVÄLIN (eri vuodet ja kautta aikain). Esimerkiksi kun vien Tiiraan havainnon kivitaskusta Espoossa 10.5.2015, se tallentuu "Omat haut" -kansioon tämänvuotisena havaintona Espoossa, koko Suomiessa tehtynä tämänvuotisena havaintona, kautta-aikain Espoossa tehtynä havaintona ja kautta aikain koko Suomessa tehtynä havaintona.

Koonnin kohdalla tapahtui seuraavaa: kaverini vei ensin havainnot Tiraan merkitsemällä havainnoijat kaverihaun avulla. Minä oli yksi kaveri. Havainto näkyi "Omat haut" -kansiossani. Sitten kaverini laati koonnin, jossa yhdessä tekemämme havainto oli osana. Silloin havainto hävisi "Omat haut" -kansiostani, mutta näkyi kuitenkin "Omat havainnot" -kansiossa.

Haluaisin siis, että koonnista huolimatta havainto näkyy myös "Omat haut" -kansiossani.

KalleR
Viestit: 574
Liittynyt: 28 Maalis 2006, 14:17
Paikkakunta: Littoinen
Viesti:

Re: KOONTIHAVAINNOT EIVÄT NÄY OMISSA HAUISSA

Viesti Kirjoittaja KalleR » 25 Touko 2015, 10:48

EOT kirjoitti:Toivottavasti osaan vastata oikein ja ymmärrettävästi.

"Omat haut" toimii minulla omien havaintojeni päiväkirjana. Olen määritellyt sinne tallentuvia havaintojani varten PAIKKAKUNNAT (myös koko Suomi yhtenä paikakuntana) sekä AIKAVÄLIN (eri vuodet ja kautta aikain). Esimerkiksi kun vien Tiiraan havainnon kivitaskusta Espoossa 10.5.2015, se tallentuu "Omat haut" -kansioon tämänvuotisena havaintona Espoossa, koko Suomiessa tehtynä tämänvuotisena havaintona, kautta-aikain Espoossa tehtynä havaintona ja kautta aikain koko Suomessa tehtynä havaintona.

Koonnin kohdalla tapahtui seuraavaa: kaverini vei ensin havainnot Tiraan merkitsemällä havainnoijat kaverihaun avulla. Minä oli yksi kaveri. Havainto näkyi "Omat haut" -kansiossani. Sitten kaverini laati koonnin, jossa yhdessä tekemämme havainto oli osana. Silloin havainto hävisi "Omat haut" -kansiostani, mutta näkyi kuitenkin "Omat havainnot" -kansiossa.

Haluaisin siis, että koonnista huolimatta havainto näkyy myös "Omat haut" -kansiossani.
Hei,
ehdin jo kirjoittaa että sain toistettua virhetilanteen, mutta mokasin aikavälin kanssa. Minullakin siis oma havaintorivi näkyy omissa hauissa, vaikka se olisikin sisällytetty koontihavaintoon.

Omat haut käyttää samoja hakukriteerejä, mitä perus- tai laajassa haussa on tarjolla, joten ristiriitaa näiden välillä ei pitäisi olla. Tarkistaisitko vielä, ovatko päivämäärä- ym kriteerit kohdallaan tallentamissasi hauissa.

terveisin Kalle Rainio

EOT
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Helmi 2010, 17:10

Re: KOONTIHAVAINNOT EIVÄT NÄY OMISSA HAUISSA

Viesti Kirjoittaja EOT » 26 Touko 2015, 13:45

Itse en havaintoa tallentanut, vaan sen teki KOONTINA kaverini, joka on yhdistyskäyttäjä. Nimeni on koonnissa, mutta Omat haut -kohdassa havaintoa ei näy. Kyse ei siis ole aikaväli- tms. anomalioista.

KalleR
Viestit: 574
Liittynyt: 28 Maalis 2006, 14:17
Paikkakunta: Littoinen
Viesti:

Re: KOONTIHAVAINNOT EIVÄT NÄY OMISSA HAUISSA

Viesti Kirjoittaja KalleR » 27 Touko 2015, 11:47

EOT kirjoitti:Itse en havaintoa tallentanut, vaan sen teki KOONTINA kaverini, joka on yhdistyskäyttäjä. Nimeni on koonnissa, mutta Omat haut -kohdassa havaintoa ei näy. Kyse ei siis ole aikaväli- tms. anomalioista.
Hei,
nyt ehkä vihdoin ymmärsin ongelmasi ;) Kun tallennat oman haun, sun pitää ruksata siihen "omat havainnot", tehdä kaikki muut valinnat, ja sitten tallentaa. Silloin se toimii kuten pitääkin.

Ainoa tilanne, jolloin koonti ei tule omiin havaintoihin (taaskaan ei ole eroa, onko haku tallennettu "omiin hakuihin" vai ei) on käsittääkseni sellainen, jossa yhdistyskäyttäjä on lisännyt nimesi suoraan valmiiseen koontihavaintoon. Tällöin havainto ei näy omissa ilmoituksissa / omissa havainnoissa.

Laittaisitko kuitenkin vielä esimerkin havainnosta, jossa ongelmatilanne tuli. 10.5.2015 eikä lähipäivinä ei kivitaskusta löydy koontihavaintoa Espoosta / Tringan alueelta.

t Kalle Rainio

EOT
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Helmi 2010, 17:10

Re: KOONTIHAVAINNOT EIVÄT NÄY OMISSA HAUISSA

Viesti Kirjoittaja EOT » 02 Kesä 2015, 17:51

Se kivitaskuhavis oli vain keksitty esimerkki, jolla valaisin ongelmaani. Kysymäsi koonti on esimerkiksi Raaseporissa 3.5.2015 tehty. Se koskee 250 kapustarintaa. Koska havainto ei näy koonnin vuoksi Omat haut -tiedostossa (johon siis kaikki muut yksin tai yhdessä tekemäni havainnot ilmestyvät, myös kun olen mukana kaverihaun perusteella), olen vienyt saman havainnon Tiiraan myös omana havaintonani. Silloin Omat haut kertoo minulle oikean tiedon, mutta Tiirassa havainto näkyy kaikelle kansalle kahteen kertaan.

KalleR
Viestit: 574
Liittynyt: 28 Maalis 2006, 14:17
Paikkakunta: Littoinen
Viesti:

Re: KOONTIHAVAINNOT EIVÄT NÄY OMISSA HAUISSA

Viesti Kirjoittaja KalleR » 03 Kesä 2015, 10:36

EOT kirjoitti:Se kivitaskuhavis oli vain keksitty esimerkki, jolla valaisin ongelmaani. Kysymäsi koonti on esimerkiksi Raaseporissa 3.5.2015 tehty. Se koskee 250 kapustarintaa. Koska havainto ei näy koonnin vuoksi Omat haut -tiedostossa (johon siis kaikki muut yksin tai yhdessä tekemäni havainnot ilmestyvät, myös kun olen mukana kaverihaun perusteella), olen vienyt saman havainnon Tiiraan myös omana havaintonani. Silloin Omat haut kertoo minulle oikean tiedon, mutta Tiirassa havainto näkyy kaikelle kansalle kahteen kertaan.
Hei,
onko sulla tallentamassasi omassa haussa ruksattuna "omat ilmoitukset" vai "omat havainnot"? Tämä taitaa olla se ratkaiseva kohta tässä tapauksessa. Omat ilmoitukset ovat itse tallennettuja, kun taas omat havainnot sisältävät itse tallennettujen lisäksi muiden tallennukset. Omat havainnot- ruksilla varustetuissa hauissa (ei ole väliä, onko kyseessa tallennettu oma haku vai perus- /laaja haku) näkyy myös muiden tallentamat, vaikka olisivatkin mukana koontihavainnossa (testasin), silloin kun nimi on viety havaintoon kaverihaun kautta.

t Kalle Rainio

O-P
Viestit: 180
Liittynyt: 20 Maalis 2006, 12:39

Re: KOONTIHAVAINNOT EIVÄT NÄY OMISSA HAUISSA

Viesti Kirjoittaja O-P » 03 Kesä 2015, 10:49

KalleR kirjoitti:
EOT kirjoitti:Se kivitaskuhavis oli vain keksitty esimerkki, jolla valaisin ongelmaani. Kysymäsi koonti on esimerkiksi Raaseporissa 3.5.2015 tehty. Se koskee 250 kapustarintaa. Koska havainto ei näy koonnin vuoksi Omat haut -tiedostossa (johon siis kaikki muut yksin tai yhdessä tekemäni havainnot ilmestyvät, myös kun olen mukana kaverihaun perusteella), olen vienyt saman havainnon Tiiraan myös omana havaintonani. Silloin Omat haut kertoo minulle oikean tiedon, mutta Tiirassa havainto näkyy kaikelle kansalle kahteen kertaan.
Hei,
onko sulla tallentamassasi omassa haussa ruksattuna "omat ilmoitukset" vai "omat havainnot"? Tämä taitaa olla se ratkaiseva kohta tässä tapauksessa. Omat ilmoitukset ovat itse tallennettuja, kun taas omat havainnot sisältävät itse tallennettujen lisäksi muiden tallennukset. Omat havainnot- ruksilla varustetuissa hauissa (ei ole väliä, onko kyseessa tallennettu oma haku vai perus- /laaja haku) näkyy myös muiden tallentamat, vaikka olisivatkin mukana koontihavainnossa (testasin), silloin kun nimi on viety havaintoon kaverihaun kautta.

t Kalle Rainio
Moi.

Nyt kun pystyin yhdistyskäyttäjänä tarkastelemaan noita havaintoja, niin ainakin sen voin vahvistaa, että EOT on asianmukaisesti lisätty kaverihaun kautta, sen ei siis ainakaan pitäisi olla ongelman syy. -Jos tuo Kallen yllä esittämä ehdotus ei tuo ratkaisua, niin sitten tätä täytyy tutkia vielä lisää...

t. O-P. Liinalaakso

EOT
Viestit: 8
Liittynyt: 26 Helmi 2010, 17:10

Re: KOONTIHAVAINNOT EIVÄT NÄY OMISSA HAUISSA

Viesti Kirjoittaja EOT » 24 Kesä 2015, 15:46

KalleR kirjoitti:
EOT kirjoitti:Se kivitaskuhavis oli vain keksitty esimerkki, jolla valaisin ongelmaani. Kysymäsi koonti on esimerkiksi Raaseporissa 3.5.2015 tehty. Se koskee 250 kapustarintaa. Koska havainto ei näy koonnin vuoksi Omat haut -tiedostossa (johon siis kaikki muut yksin tai yhdessä tekemäni havainnot ilmestyvät, myös kun olen mukana kaverihaun perusteella), olen vienyt saman havainnon Tiiraan myös omana havaintonani. Silloin Omat haut kertoo minulle oikean tiedon, mutta Tiirassa havainto näkyy kaikelle kansalle kahteen kertaan.
Hei,
onko sulla tallentamassasi omassa haussa ruksattuna "omat ilmoitukset" vai "omat havainnot"? Tämä taitaa olla se ratkaiseva kohta tässä tapauksessa. Omat ilmoitukset ovat itse tallennettuja, kun taas omat havainnot sisältävät itse tallennettujen lisäksi muiden tallennukset. Omat havainnot- ruksilla varustetuissa hauissa (ei ole väliä, onko kyseessa tallennettu oma haku vai perus- /laaja haku) näkyy myös muiden tallentamat, vaikka olisivatkin mukana koontihavainnossa (testasin), silloin kun nimi on viety havaintoon kaverihaun kautta.

t Kalle Rainio
No nyt alkoi selvitä. Oletusasetuksena ruksi on kohdassa Omat ilmoitukset. Kun ruksaan sen lisäksi tai sijasta Omat havainnot, niin myös koontihavainnot näkyvät Omissa hauissani.

Täytyy muuttaa perusasetukseksi tuo Omat havainnot (jos se on mahdollista).

Tervein,

Eki Tietäväinen

Vastaa Viestiin