Mikä on järkevin tapa ilmoittaa saman linnun tai reviirin eri aikaan tehdyt havainnot:
Kirjata jokainen erikseen uutena havaintona vai muuttaa olevaa havaintoa ?
Kyseessä ei ole aina vain päivämäärän muutos vaan välillä tarve laittaa lisätietoihin tarkennusta eri käynneiltä.
Jos havainnot on tehty esim. 3 viikon välein, niin onkohan tällöin oikein vaan muuttaa loppupäivämäärä olevaan havaintoon.
Lisätietojen muutos jo olevaan havaintoon ei oikein toimi tavallisella käyttäjällä fiksusti, kuten se toimii yhdistyskäyttäjällä. Lisätiedot rivitetään yhteen, jolloin informatiivisyys kärsii.
Kokoomahaavinnoista vielä se kysymys, että mikä tieto laitetaan lukumäärään, jos havaittu eri määrä lintuja eri aikaan, joskus vain laulava koiras, joskus pari, myöhemmin myös poikue?
Saman linnun/reviirin havaintojen ilmoittaminen
-
tsulander
-
Peter-Uppstu
Mielestäni tässä muokata vanhaa havaintoa vs. kirjata uusi havainto -asiassa tulee toimia niin kuin parhaaksi katsoo. Jos tilanne on oleellisesti muuttunut edellisen havainnon jälkeen, on mielestäni järkevää tehdä uusi havainto (josta yhdistyskäyttäjä voi tehdä koontihavainnon edellisen havainnon kanssa), mutta jos tilanne on pysynyt samana ja vain päivämäärä vaihtunut lienee aivan yhtä hyvä tapa muokata vain alkuperäisen havainnon päivämäärää. [Tosin, jos Tiiraan tulee joskus esim. päivänpinnalaskuri tms, ja jos sellaista aikoo hyödyntää, niin silloin kannattanee kirjata havainto uusiksi kun sen uutena päivänä tekee - näin ainakin nopeasti ajateltuna.]
Kun itse olen tehnyt koontihavaintoja sellaisista havainnoista, joissa lukumäärä ei ole sama, olen pyrkinyt tuomaan lisätiedoissa esille lukumäärän vaihtelut.
Kun itse olen tehnyt koontihavaintoja sellaisista havainnoista, joissa lukumäärä ei ole sama, olen pyrkinyt tuomaan lisätiedoissa esille lukumäärän vaihtelut.