Itselleni on jäänyt epäselväksi mitä tuo imm. lyhenne tarkemmin ottaen tarkoittaa. Ohjeissa sanotaan että puvun perusteella ei sukukypsä lintu.
Käsittääkö se siis puvut juv ja subad?
imm. lyhenne
-
Peter-Uppstu
Re: imm. lyhenne
Kyllä asia käytännössä näin on.KimmoP kirjoitti:Käsittääkö se siis puvut juv ja subad?
-
PekkaS
Onko? Saattaa tietysti olla hiusten halkomista ja varmaan imm-lyhennettä on käytetty juuri näin, mutta subad ei mielestäni kaikilla linnuilla tarkoita, että lintu ei olisi sukukypsä. Ainakin maakotkalla subad-puvussa oleva lintu voi olla jo sukukypsä. Eli subad ei aina välttämättä olisi imm.Peter-Uppstu kirjoitti:Kyllä asia käytännössä näin on.KimmoP kirjoitti:Käsittääkö se siis puvut juv ja subad?
Toinen hyvä esimerkki on lapinpöllö, joka voi pesiä jo yksivuotiaana, eli sillä juv-pukuinenkin on jo sukukypsä.
Minä olen ymmärtänyt ad, subad ja juv-merkinnät puhtaasti pukuun liittyviksi, eikä niillä mielestäni ole yhteyttä sukukypsyyteen. Ohessa kopio aiheeseen liittyvien muidenkin lyhenteiden selityksistä.
juv = 1. täydellinen puku
ad = lintu on puvussa, joka ei enää myöhemmissä sulkimisissa muutu
subad = juv- ja ad pukujen välissä oleva mikä tahansa puku
imm = puvun perusteella ei-sukukypsä lintu
Pekka S
-
Peter-Uppstu
Kyllä, Pekka on aivan oikeassa, mutta yleisesti ottaen ja yleisessä käytössä esim. kokeneetkin ornit merkkaavat kotkista imm silloinkin kun he tarkoittavat juv/subad. En tiedä, onko tämä paheksuttava käytäntö, mutta ymmärtääkseni melko laajalle levinnyt ainakin.PekkaS kirjoitti:Onko? Saattaa tietysti olla hiusten halkomista ja varmaan imm-lyhennettä on käytetty juuri näin, mutta subad ei mielestäni kaikilla linnuilla tarkoita, että lintu ei olisi sukukypsä. Ainakin maakotkalla subad-puvussa oleva lintu voi olla jo sukukypsä. Eli subad ei aina välttämättä olisi imm.Peter-Uppstu kirjoitti:Kyllä asia käytännössä näin on.KimmoP kirjoitti:Käsittääkö se siis puvut juv ja subad?
-
Peter-Uppstu
Kyllähän tuo imm-merkintä nimenomaan pukua tarkoittaa, eli kyllä se puku-valikkoon kuuluu.KimmoP kirjoitti:Miksiköhän tuota imm. merkintää on alunperin alettu käyttää puku- merkintänä, jos se viittaa linnun sukukypsyyteen.
Tähän en osaa ottaa kantaa.KimmoP kirjoitti:Olisiko selkeämpi jos sen tilalla Tiirassa olisi esim. juv/subad vaihtoehto.
-
KalleR
- Viesti:
MoroPeter-Uppstu kirjoitti:Kyllähän tuo imm-merkintä nimenomaan pukua tarkoittaa, eli kyllä se puku-valikkoon kuuluu.KimmoP kirjoitti:Miksiköhän tuota imm. merkintää on alunperin alettu käyttää puku- merkintänä, jos se viittaa linnun sukukypsyyteen.
Tähän en osaa ottaa kantaa.KimmoP kirjoitti:Olisiko selkeämpi jos sen tilalla Tiirassa olisi esim. juv/subad vaihtoehto.
olen Peterin kanssa samoilla linjoilla; eihän lintuharrastajalla havaintotilanteessa yleensä ole mahdollista tietää että onko nähty ei-ad- puvussa oleva lintu sukukypsä vai ei. Itse olen aina mieltänyt "imm"- merkinnän tarkoittavan "ei-ad"- lintua. Eli esim sen verran huonosti/kaukaa nähdyt merikotkat ettei muuta voi sanoa kuin että ei ollut ad.
Ohjeen voisi tietysti muotoilla uudelleen haluttaessa siten että sukukypsyys jätetään pois, eihän nytkään ad- linnun määritelmänä ole "sukukypsä" vaan: "lintu on puvussa, joka ei enää myöhemmissä sulkimisissa muutu". Siten imm- merkinnän selite voisi olla "ei ad" tms
Kalle Rainio