Kenen laulu?

Näitkö tai kuulitko linnun, jonka määrittäminen jäi epävarmaksi? Tai pystyisitkö ehkä auttamaan kaveria varmistamaan haviksensa? Tässäpä on osio lintujen määrittämiseen liittyville keskusteluille.
JenniL

Kenen laulu?

Viesti Kirjoittaja JenniL »

Asumme Tampereen kupeessa kerrostalojen täyttämällä alueella. Aivan vieressä on kuitenkin melko paljon metsää (kuusimetsää pääasiassa). Nyt kesällä metsästä on kantaunut joka päivä omituinen laulu. Harmi kun emme ole äänittäneet koskaan laulua (jota ei ole nyt enään hetkeen kuulunut). Ääntä on vaikea selittää kirjoittamalla mutta se on jotenkin surusointinen vii-vyy, ensimmäinen tavu on korkeampi ja toinen vyy tavu "mollisempi" ja hieman laskeva. Tätä samaa jatkui tuntitolkulla yötä päivää. Epäilen syypääksi jotakin rastasta. Voiko räkätti vihellellä tällaista säettä? Olen kuullut useampiakin samanlaisia laulajia kävelyreissuillani. En ole aivan varma mutta kerran kuulin räkättirastaan innokasta "lavertelua" vihellysten väleissä. Lavertelu kuului paljon hiljaisempana kuin vihellys. Oma veikkaukseni viheltelijäksi on siis räkätti, mutta viisaammat valaiskaa! Itse olen vielä hakusessa äänien suhteen mutta jos olisin nähnyt edes vilauksen tästä "huikkailijasta" olisi mysteeri ratkennut omin avuin.
AAa

Re: Kenen laulu?

Viesti Kirjoittaja AAa »

Moi!

Näissä sanallisissa kuvailuissa on aina tulkinnanvaraa, mutta jotenkin tuntuisi sopivan punakylkirastaaseen. Niillä kun on vielä kovasti noita erilaisia "murteita".

/Ari
JenniL

Viesti Kirjoittaja JenniL »

Juu tuota ääntä on todella vaikea kuvailla, mutta punakylkirastas saattaa hyvinkin olla syypää. Tällä alueella kun niitä ja sen serkkuja on melkoiset määrät. Mutta kiitokset valaisusta! Yritin etsiä ääniklippejäkin netistä ja lukea lintukirjojen kuvailuja ilman tulosta.
tirppa

Viesti Kirjoittaja tirppa »

http://www.lintukuva.fi/lajikuvat/turili/
Tuolta löytyy punakylkirastaan laulu ja paljon muuta.. =)
Vastaa Viestiin