Hei!
Minua jäi askarruttamaan eilinen havaintoni ihan kerrostalomme pihapiiristä. Oleilin pihalla ja kuulin useamman kerran kun joku sanoi kohtuullisen korkealla äänellä "tuut" . Eipä näkynyt lähistöllä muuta kuin yksi vanha varis puun latvassa. Tuumailin, että varmaan joku muuttolintuparvi lentää kattojen ylitse. Ääntely jatkui kerran pari minuutissa ja totesin, että varishan se aina ennen äänen kuulumista työnsi päätään hieman eteenpäin. Minä pystyin kohtuullisesti matkimaan tuota tuuttailua ja hetken päästä kyseinen lintu minulle vastailikin. Jossain vaiheessa se päästi vielä pitkän, ikään kuin naksutuksen tai kalisuttelun nokallaan. Kooltaan yksilö oli kuin suurikokoinen varis. Värityksessä oli eroa tavalliseen varikseen lähinnä niskassa oleva selvästi rajoittuva harmaa alue. Höyhenpeite oli vähän "epäsiistin" näköinen, kuten monilla vanhoilla variksilla. Jossain vaiheessa lintu kyllästyi seuraani ja lensi pois aivan tavanomaisella variksen tyylillä.
Kysynkin, että oliko tässä vain poikkeuksellisen kovatasoinen toisten lintujen matkijavaris? vai joku risteytys vai joku ihan minulle outo laji?. 9-v. tyttärenikin on kuullut samaa tuuttailua aikaisemminkin. Hän oletti, että pojat vain vakoilevat häntä jostain pusikosta ja kiusallaan ääntelevät:). Linnun havaintopaikkana on Hervanta Tampereella.
Etukäteen vastauksesta kiittäen
Variksen ääntely
-
HarryJ
Re: Variksen ääntely
Moi peksu,
Varislinnut ovat eteviä ääntelijöitä. Närhellä tunnetaan yleisenä hiirihaukkaa matkiva ääni. Harakka räksyttää nauraa, mutta ken on kuullut sen laulavan tietää miten siroja je heleitä ääniä se voi päästellä. Korpin laululennon aikana kuuluu erilaisia merkillisiä vinkumisia ja kilkahuksia. Naakka osaa myös varsin laajan repertuaarin tavallisen kutsuäänen lisäksi. Variskaan ei tässä joukossa jää "Pekkaa pahemmaksi". Sen äänten kirjo on laaja ja upea. Vaikken tunne nimenomaan kuvaamasi ääntä, niin minua ei varsinaisesti yllätä että kotoinen variksemme kykenisi päästelemään tuollaisia tuuttaavia aaniä. Hieno äänihavainto.
HarryJ
Varislinnut ovat eteviä ääntelijöitä. Närhellä tunnetaan yleisenä hiirihaukkaa matkiva ääni. Harakka räksyttää nauraa, mutta ken on kuullut sen laulavan tietää miten siroja je heleitä ääniä se voi päästellä. Korpin laululennon aikana kuuluu erilaisia merkillisiä vinkumisia ja kilkahuksia. Naakka osaa myös varsin laajan repertuaarin tavallisen kutsuäänen lisäksi. Variskaan ei tässä joukossa jää "Pekkaa pahemmaksi". Sen äänten kirjo on laaja ja upea. Vaikken tunne nimenomaan kuvaamasi ääntä, niin minua ei varsinaisesti yllätä että kotoinen variksemme kykenisi päästelemään tuollaisia tuuttaavia aaniä. Hieno äänihavainto.
HarryJ