musta fasaaniherra

Näitkö tai kuulitko linnun, jonka määrittäminen jäi epävarmaksi? Tai pystyisitkö ehkä auttamaan kaveria varmistamaan haviksensa? Tässäpä on osio lintujen määrittämiseen liittyville keskusteluille.
Speedy

musta fasaaniherra

Viesti Kirjoittaja Speedy »

meidän pihallamme Nurmijärven Lepsämässä käy joka päivä ihan täysin musta fasaani.Se on aivan aikuisen fasaani uroksen näköinen, mutta täysin musta.Pää on tummempi ja väritys ehkäpä vähän vaalenee ( tummanruskeaksi) pyrstöä päin.Onko tämmöinen värimuoto fasaaneissa harvinaista, vai mistäköhän on kyse? Se liikkuu muiden fasaanejen kanssa.Minulla on kyllä kuvia siitä.Vähän suttuisia kylläkin, koska ne ovat otettu ikkunan läpi, mutta niistä näkyy kyllä hyvin se väritys.
JenniL

Re: musta fasaaniherra

Viesti Kirjoittaja JenniL »

Kyllä tuo ihan "normaali" on, tosin harvinainen värimuunnos. Tenebrosus on tuon värimuodon nimi. Sen koiraat ovat tumman vihertävän sävyisiä ja naaraat tummanruskeita. Tai ainakin veikkaukseni olisi että kyse on juuri tällaisesta värimuunnoksesta.
Olen itsekkin joskus vuosia takaperin nähnyt tällaisen fasaanikukon. Mahtava ilmestys oli. Muuten kaveri näytti aivan mustalta mutta auringon valossa näkyi vihreänsinertävä "hohde"
PaulB

Viesti Kirjoittaja PaulB »

JenniL

Viesti Kirjoittaja JenniL »

http://www.gobirding.eu/Images/Pheasant ... 29%20L.JPG
Tuossa kuva sellaisesta yksilöstä jollaisen minäkin olen nähnyt.
Speedy

Viesti Kirjoittaja Speedy »

Tämä meillä oleva fasaani ei ole tuollaisen näköinen.Silmien ympärillä on todella pienet punaiset rinkulat, hyvä että näkyvät ollenkaan, ovat niin pienet.Se ei ole yhtä värikäs kuin nuo kuvissa olevat.Outo tapaus..
Vastaa Viestiin