Kalliit kiikarit paremman kuvan lisäksi vesitiiviitä, ja niissä on usein luokkaa 20v takuu. Ne myös kestävät kolhuja paremmin. Käyttöikä on kaiken kaikkiaan pitkä; ja kun laskee hinnan per retkipäivä niin ei se enää kovinkaan pahalta tunnu (20v samoilla Leitzeilla täynnä, ja vielä hyvässä kunnossa).
Mutta myös 500 € hintaluokassa on jo oikein hyviä kiikareita. Luullakseni kiinalainen Swarowski- kopio Hawke on tällä hetkellä tämän hintaluokan kärjessä. Myös Opticronissa on minusta oikein hyvä kuva.
Lintuvarusteen kuukauden tarjouksena näkyy olevan Minoxin porroprismat, tästä minulla ei tosin ole kokemuksia.
Kannattaa testata eri merkkejä ja malleja riittävästi, ja valita kiikari joka sopii parhaiten omille silmille ja kukkarolle.
Mainitusta putkesta mulla ei ole kokemusta.
t Kalle Rainio
lintuputki
-
- Viesti:
-
Re: lintuputki
Tuosta vesitiiveydestä sen verran että, myös halvemman hintaluokan (400-500E) laatukiikarit ovat lähes poikkeuksetta typpitäytteisiä ja vesitiiviitä.
-
Kowa BD kiikarit lintuvarusteesta 450€, vesitiiviit ja typpitäytteiset. Olen testannut kun itseläni on, ja kestävät kyllä sateessa ja pakkasessa hyväkuvaisina eikä mitään huurre ongelmia pitkilläkään retkillä ole ollut.
-
Luin nyt vasta uutena harrastajana tämän ketjun. Minusta tässä putkikeskustelussa on hiukka sellaista elitismin makua. Eli ne jotka ovat laittaneet rahansa kiinni kahden tonnin swarovskiin tai Zeissiin ovat sitä mieltä, että halvemmilla ei tee mitään. Minusta on ihan ok aloittaa edullisella putkella ja siirtyä sitten innostuksen myötä myöhemmin kalliimpaan, jos on varaa. Kyllä niistä edullisemmista putkista sitten eroon pääsee, kun aina on uusia harrastajia ostamassa ekaa putkeaan.
Ostin itse Konuspot 80 * 20-60 kaukoputken cyberphotosta jossa maksaa 180 euroa. Olen pärjännyt putken kanssa ihan hyvin ja määritys sujuu kaukaakin ongelmattomasti (jos vain putken takana oleva henkilö osaa tunnistaa lajin). Kävi tässä kesämmällä niin, että olin tornilla ja minulle uusi laji oli putken päässä. Niinpä kysyin viereiseltä swarovskin omaavalta konkarilta, että viitsisikö hän vilkaista kuvaa putkessani, kun en ole varma lajista. No lapinsirrihän tuo näyttää olevan hän sanoi, ja jatkoi, että "onpa hämmästyttävän hyvä kuva tuossa sun putkessa"
Se pitää rehellisyyden nimissä todeta, että noin 20-40 suurennoksella kuva on terävä ja värit toistuvat melko hyvin, mutta kun lähestytään 60x-päätä, niin silloin huomaa, että kyseessä on halpisputki, eli kuvan terävyys ei ole enää samaa tasoa ja myös värit ovat haaleammat. Tietenkään kuva ei ole pienessä päässäkään huippuputken tasoa, mutta kyllä sillä lajimääritys onnistuu.
Itse harrastan myös valokuvaamista ja enemminkin siinä minusta on järkeä panostaa kunnon optiikkaan. On mukavaa, kun kuvatussa linnussa erottuvat yksityiskohdat ja yksittäiset höyhenetkin. Tämä vaatii jo optiikalta enemmän ja sellaisesta teleobektiivista pitää pulittaa reilummin rahaa.
Ostin itse Konuspot 80 * 20-60 kaukoputken cyberphotosta jossa maksaa 180 euroa. Olen pärjännyt putken kanssa ihan hyvin ja määritys sujuu kaukaakin ongelmattomasti (jos vain putken takana oleva henkilö osaa tunnistaa lajin). Kävi tässä kesämmällä niin, että olin tornilla ja minulle uusi laji oli putken päässä. Niinpä kysyin viereiseltä swarovskin omaavalta konkarilta, että viitsisikö hän vilkaista kuvaa putkessani, kun en ole varma lajista. No lapinsirrihän tuo näyttää olevan hän sanoi, ja jatkoi, että "onpa hämmästyttävän hyvä kuva tuossa sun putkessa"
Se pitää rehellisyyden nimissä todeta, että noin 20-40 suurennoksella kuva on terävä ja värit toistuvat melko hyvin, mutta kun lähestytään 60x-päätä, niin silloin huomaa, että kyseessä on halpisputki, eli kuvan terävyys ei ole enää samaa tasoa ja myös värit ovat haaleammat. Tietenkään kuva ei ole pienessä päässäkään huippuputken tasoa, mutta kyllä sillä lajimääritys onnistuu.
Itse harrastan myös valokuvaamista ja enemminkin siinä minusta on järkeä panostaa kunnon optiikkaan. On mukavaa, kun kuvatussa linnussa erottuvat yksityiskohdat ja yksittäiset höyhenetkin. Tämä vaatii jo optiikalta enemmän ja sellaisesta teleobektiivista pitää pulittaa reilummin rahaa.
-
- Viesti:
Moi,KimmoP kirjoitti:Moi, 500 eurolla voi saada jo kelvollisen pikkuputken, mutta mainitsemasi merkki ei kuulosta sellaiselta. Lintuvaruste on Birdlifen oma kauppa ja siellä myytävät merkit ovat yleisesti laadukkaiksi tunnustettuja.
Kiikareita saa jo 400-500 eurolla todella hyviäkin, mutta jos parasta laatua haluaa niin puolentoista tuhatta on sijoitettava. Itse olen ainakin kiikareissa tyytynyt tuohon halvempaan hintaluokkaan.
tuon alemman hintaluokan kattoprismakiikareista olen testannut Hawkea ja Opticronia, molemmissa on mielestäni erinomainen kuva, taso ei jää juurikaan ns huippukiikareista!
t Kalle Rainio
-
Kaikki on suhteellista, kai muutamalla satasellakin saa putken joka on tyhjää parempi. Mutta reilun puolen tonnin putkikin kalpenee puolentoistatonnin putkelle kun maastossa vertailee.
Kaukoputkia ja kiikareita hankkiessaan olisi tosiaan parasta käydä liikkeessä / liikkeissä joissa voi rauhassa vertailla useampaa vaihtoehtoa. Ei sitten tule ainakaan yllätyksenä mahdollinen huono laatu. Kalliita vehkeitä ostaessa kannattaa erikseen vaatia sen pakkauksessa tulevan kappaleenkin testaamista ennenkuin iskee rahaa pöytään. Hyvässäkin optiikassa voi joskus olla maanantaikappaleita.
Hyviä liikkeitä lienevät ainakin:
www.lintuvaruste.fi
www.fotofennica.fi
www.rajalacamera.fi
Kannattaa myös katsella minkälaisia tarjouksia liikkeillä on, joskus sitä kautta voi tulla hyvät kaupat. Myös käytettyjä putkia on jonkun verran liikkeillä (ainakin Fotofennicalla), jotka lähtevät edullisesti.
Ainakin Fotofennica tapaa myös käydä vuosittain useilla hyvillä lintupaikoilla esittelemässä putkia ja kiikareita, tarkistakaa kotisivuilta päivämäärät (mm. Vaasa Söderfjärden 2.10. ja Kalajoki 6.11)
Kaukoputkia ja kiikareita hankkiessaan olisi tosiaan parasta käydä liikkeessä / liikkeissä joissa voi rauhassa vertailla useampaa vaihtoehtoa. Ei sitten tule ainakaan yllätyksenä mahdollinen huono laatu. Kalliita vehkeitä ostaessa kannattaa erikseen vaatia sen pakkauksessa tulevan kappaleenkin testaamista ennenkuin iskee rahaa pöytään. Hyvässäkin optiikassa voi joskus olla maanantaikappaleita.
Hyviä liikkeitä lienevät ainakin:
www.lintuvaruste.fi
www.fotofennica.fi
www.rajalacamera.fi
Kannattaa myös katsella minkälaisia tarjouksia liikkeillä on, joskus sitä kautta voi tulla hyvät kaupat. Myös käytettyjä putkia on jonkun verran liikkeillä (ainakin Fotofennicalla), jotka lähtevät edullisesti.
Ainakin Fotofennica tapaa myös käydä vuosittain useilla hyvillä lintupaikoilla esittelemässä putkia ja kiikareita, tarkistakaa kotisivuilta päivämäärät (mm. Vaasa Söderfjärden 2.10. ja Kalajoki 6.11)