Outo haukka Helsingissä

Näitkö tai kuulitko linnun, jonka määrittäminen jäi epävarmaksi? Tai pystyisitkö ehkä auttamaan kaveria varmistamaan haviksensa? Tässäpä on osio lintujen määrittämiseen liittyville keskusteluille.
ile

Outo haukka Helsingissä

Viesti Kirjoittaja ile »

Hei!

Viime viikonloppuna 15.1.2011 puoliltapäivin ikkunaamme törmäsi outo haukka Helsingin Paloheinässä.
Tuommoinen: http://ilen.otokset.fi/kuvat/outolintu/outolintu.JPG
Se selvitteli päätään vain hetken lumihangella ennen kuin pyrähti pois. En ehtinyt ottaa kuin yhden huonon kuvan ikkunan läpi. Tarkennukset ja kaikki mahdolliset asetukset olivat kamerassa päin honkia.
Haukka oli ehkä noin A4-paperin korkuinen. Sillä oli keltaiset silmat, kyljissä ja kaulan sivulla näkyi oranssia. Kuvassa värit pajon haaleammpia kuin talviauringossa olivat. Selkä oli tumma, jossa valkoisia merkkejä. En muista, oliko tumma alue sinertävää vai rusehtavaa.
Linnun pois pyrähtäessä olin havaitsevinani, että sen siipien kärjet olisivat olleet terävät, mutta varma en voi olla. Liikkui hyvin vikkelästi.

Mistään en ole löytänyt tietoja sen värisestä Suomessa esiintyvästä haukasta. Ampuhaukan väreissä saattaisi olla jotain samaa, mutta ei oikein kuitenkaan.
Ja siis miten voi talvella tällä seudulla olla noin pieni haukka ???

t. Ile
KalleR
Viesti:

Re: Outo haukka Helsingissä

Viesti Kirjoittaja KalleR »

Hei,
vanha varpushaukka, luultavasti koiras. Osa varpushaukoistamme talvehtii Suomessa. Ruosteenruskea sävy on tyypillinen vanhalle linnulle. Valkoiset läikät lienevät epäjärjestyksessä olevia höyheniä.

terveisin Kalle Rainio
ile

Viesti Kirjoittaja ile »

No niinpä on.
Minä, hoopo, jotenkin ajattelin, että varpushaukat ovat isompia, enkä edes niiden tietoja (koosta ainakaan) oikein kunnolla sitten katsellut.
Ja värit haukasta näin vain takaviistosta. Siinä nuo oranssit sulat hohti oikein kunnolla ja kun vertasin googlaamiini kuviin en heti nähnyt niissä paljoakaan samaa. Nyt, kun katselen uudestaan netin kuvia, niin jo minäkin löydän samankaltaisia värityksiä varpushaukalta (toki myös aika paljon melko erilaisia).

Ei, ei ollut ampuhaukka talvilomalla Suomessa :D

Kiitokset, Kalle.

t. Ile
kari 777

Viesti Kirjoittaja kari 777 »

moro mun mielestä haukka on ampuhaukka sen pää on erilainen kuin varpushaukan samoin sanoi mun lintuharrastus kaveri
KalleR
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KalleR »

kari 777 kirjoitti:moro mun mielestä haukka on ampuhaukka sen pää on erilainen kuin varpushaukan samoin sanoi mun lintuharrastus kaveri
Moi, ampuhaukalle ei tulisi noin voimakkaan punaruskeaa kyljille. Kuvan linnun päänmuoto sopii mielestäni paremmin varpus- kuin ampuhaukalle. Myös väriraja poskella on aika jyrkkä, olisi epäselvärajaisempi ampuhaukalla. Pyrstökään ei varmaan menisi ampuhaukalla noin kauas siivenkärkien taakse. Ampuhaukalla olisi myös tummat silmät.

t Kalle Rainio
haematopus

Viesti Kirjoittaja haematopus »

Kyllä kyseessä on aikuinen koirasvarpushaukka.

Naaraalla ei vatsassa ole tuota oranssia. Naaras on myös kooltaan isompi, melko lähellä koiraskanahaukan kokoa.
Vastaa Viestiin