Mikä iso lintu mahtoi olla kyseessä, kenties haukka?

Näitkö tai kuulitko linnun, jonka määrittäminen jäi epävarmaksi? Tai pystyisitkö ehkä auttamaan kaveria varmistamaan haviksensa? Tässäpä on osio lintujen määrittämiseen liittyville keskusteluille.
Alessia

Mikä iso lintu mahtoi olla kyseessä, kenties haukka?

Viesti Kirjoittaja Alessia »

Olen uusi tällä foorumilla, kirjauduin ihan siksi että näin tänään epätavallisen linnun, jota en osannut tunnistaa. Tiiran tietokantaan en osannut kirjoittaa mitään kun en tunnistanut lajia ja tulin itsekin sen verran uteliaaksi että ajattelin kysyä jos vaikka joku tietäisi. Ja voihan lintuhavainnosta olla hyötyä muillekin, jos sen vain tunnistaisi ensin.

Olin ulkona tänä aamuna n. klo 10 aikoja, lumisessa Joensuussa kaupunkikeskustan alueella, kun suuri lintu lensi ylitse. Se herätti heti huomioni jo kaukaa, kun mietin voiko vielä tähän aikaan vuodesta olla kurki tai joutsen täällä päin liikkeellä, mutta kun se lensi vähän lähemmäs, huomasin että ei se kyllä niistä kumpikaan ollut, vaikka vaalea olikin. Pää oli pieni ja kaula lyhyt, keskivartalo siipiin nähden kapea ja huomaamaton, pyrsto puolestaan pitkähkö ja aika suoraviivainen muodoltaan, ja siivistä tuli mieleen haukka, mutta en tiedä onko niin suurta haukkaa olemassakaan. Pilvistä taivasta vasten se näytti luonnonvalkealta, en erottanut mitään merkittävämpiä kuvioita tai värejä. Se lensi pitkän matkaa siivet suorina, harvakseltaan otti niillä lisää vauhtia ja lensi korkealta yli lähes suoraa linjaa, ei kaarrellut. Yritin kaivella kännykkää esille jos olisi saanut kuvan, mutta ehti jo kadota ennen kuin onnistuin saamaan laitetta edes auki.

Jäin ihan miettimään mikä se olisi voinut olla. Lentokorkeuteensa nähden se näkyi taivaalla aika suurena, ja siipiväli tuntui isolta. En ole mikään lintujentuntija, tunnistan ne peruslinnut joita tavallisesti näkee ja joitakin erikoisempiakin, mutta tällaista en ollut aiemmin nähnytkään. Ainoat noin suuren tuntuiset linnut joita tiedän ovat joutsen ja kurki, ja niihin ei tuota voinut sekoittaa millään. Katselin netistä jotain haukkakuvia mutta näin maallikkona on vaikea sanoa onko se edes haukka vai joku muuten vain samanoloinen lintu. Mietin jo sitäkin, pettivätkö omat silmät ja olisiko se voinut olla pienempi, mutta kyllä se aika suuri oli, jos vaikka ei kurjen kokoinen olisikaan.

Olen kovin utelias kuulemaan, jos joku tietää kertoa. Joka tapauksessa olen ainakin nyt raportoinut sellaisen nähneeni ja linnun näkemisestä jäi itselle kiinnostus ja jännittävä muisto.
kari 777

Re: Mikä iso lintu mahtoi olla kyseessä, kenties haukka?

Viesti Kirjoittaja kari 777 »

moro lintu voi olla sinisuo haukka koiras kuvaus sopii siihen sitten toinen laji
mikä voi olla on harmaahaikara itse olen nähnyt kymmenen lintua vuoden sisällä
ainakin täällä päin se on yleistynyt
Alessia

Re: Mikä iso lintu mahtoi olla kyseessä, kenties haukka?

Viesti Kirjoittaja Alessia »

Kiitos nopeasta vastauksesta! Nyt kun oli nimi jolla googlettaa, niin vaikuttaa siltä että sinisuohaukka se on varmasti ollut, vaikka en huomannutkaan että siivissä olisi ollut mustaa. Toisaalta se lensi sen verran korkealla, että ehkä jää helposti huomaamattakin?

Katselin netistä kuvia, ja löysin sellaisen jossa on ihan saman muotoinen tuo linnun pyrstökin, eli uskon että sellainen se oli, vaikkakin valkoinen eli siis koiras. Siivet tuntuivat kyllä olevan vielä tuota pidemmät, vaikkakin samanmuotoiset.
http://www.lintukuva.fi/lajikuvat/kuvah ... ya003.html

Lisäksi wikipedian mukaan sitä esiintyy täällä päin, joten hyvä, nyt voin merkitä tuonne sellaisen nähneeni. :) Olipa kiinnostava kokemus, nyt vain harmittaa ettei saanut kuvaa muistoksi. Olen joskus nähnyt pieniä haukkoja lennossa, mutta en koskaan kaupunkialueella. En olisi edes arvannut että haukatkin voivat olla noin suuria.
Vastaa Viestiin