Määritysapua - lintupari

Näitkö tai kuulitko linnun, jonka määrittäminen jäi epävarmaksi? Tai pystyisitkö ehkä auttamaan kaveria varmistamaan haviksensa? Tässäpä on osio lintujen määrittämiseen liittyville keskusteluille.
marianne kokko

Määritysapua - lintupari

Viesti Kirjoittaja marianne kokko »

Paikka: Kotka, maisemoitu kaatopaikka, lähellä asutusta, rantaan n. 5km.
Klo 12 päivällä
Kaksi samanlaista pientä lintua, koko suunnilleen pikkuvarpunen/sinitiainen (isompi kuin pyrstötiainen)
Väri: Vaalea, mutta ei kerma, eikä valkoinen, vaan haalea oranssinsävyinen ruskea + vaaleampaa siivissä ja takaruumiissa
Silmiinpistävä tuntomerkki: Musta täplä nokan yläpuolella
Katselin lintuja noin 3-5 metrin päästä, näin ne hyvin, mutta en tunnistanut niitä.
Olen puhunut linnuista muidenkin kanssa, monet veikkaa: pulmunen tai urpiainen, mutta voiko niillä olla musta täplä keskellä naamaa?
Minulle on ehdotettu, että linnut olivat urpiaisia ja sanottu, että minä vaan näin että naamassa oli mustaa, että punainen otsa urpiaisella voi olla niin tumma, että näyttää mustalle. Mutta olen nähnyt urpiaisia ennenkin, nämä olivat erilaisia, vaikka muistuttivat niitä.
Lintupari etsi ruokaa maasta, katselin niitä noin 5 min. Ne siirtyivät läheisille oksille ja sitten jatkoivat matkaa.
Linnut ääntelivät heleästi. Saman tyylinen ääni kuin tiaisilla kun ne ovat puun latvoissa ja pitävät sellaista kevyttä, kirkasta yhteysääntä.
Linnuissa ei ollut mitään kontrastiraitoja vaan höyhenpeite oli tasasävyinen, vaihettui oranssinruskeasta vaalean harmaaseen. Hyvin huomaamattomia. Luulin ensin, että ovat tiklejä. Sitten kun aloin etsiä tiklien keltaisia ja punaisia merkkejä, en löytänytkään niitä. Löysin vaan ne mustat täplät nokan tyvessä. Niiden olemus oli myös palleroisempi kuin tikleillä ja tajusin aika pian, etteivät ole tiklejä. Linnut olivat pieniä ja vaikka näin ne läheltä ja aika pitkän aikaa, en saanut selvää, olisiko musta täplä ollut myös nokan alapuolella. Mustat täplät olivat pienet ja erottuivat hyvin selvästi. Täplät eivät nousseet yhtään otsalle, eikä päälaelle ja ne erottuivat voimakkaasti linnun naamasta.
Molemmat linnut olivat aivan samanlaisia. Valaistus oli hyvä, joten jos linnuissa olisi ollut urpiaisen punertavaa, olisin sen nähnyt. Ne olivat niin lähellä.
Linnut olivat melko pelottomia. Koira ja minä saatiin tulla muutaman metrin päähän. Vasta kun olimme seisseet siinä jonkun aikaa, ne nousivat oksille ja lähtivät kauemmas.
Linnut vaivaavat minua. Olen Facebookissa jutellut niistä lintuhenkisten kanssa. Mielestäni en ole löytänyt niille oikeaa lajia. Osaisiko joku auttaa? Koskimiehen lintukirjasta löytyy yleensä kaikki linnut, mitä näkee, mutta näille en löydä sieltä täsmäävää kuvausta.
kari 777

Re: Määritysapua - lintupari

Viesti Kirjoittaja kari 777 »

moro kyllä linnut taitaa olla urpiaisia
Vastaa Viestiin