mikä västäräkki?

Näitkö tai kuulitko linnun, jonka määrittäminen jäi epävarmaksi? Tai pystyisitkö ehkä auttamaan kaveria varmistamaan haviksensa? Tässäpä on osio lintujen määrittämiseen liittyville keskusteluille.
Raija

mikä västäräkki?

Viesti Kirjoittaja Raija »

Työhuoneeni ikkunan alla Turun Pansiossa pesii pariskunta, jonka määritykseen pyydän apua. Linnut heiluttavat pyrstöään kuten västäräkki ja netistä olenkin löytänyt keltavästäräkin ja sitruunavästäräkin kuvia. Ymmärrän, että linnuissa on yksilöllisiä eroja, mutta olisi mukava tietää kumpi/mikä lintu on kyseessä:

- leuan alla oleva leukalappu on kirkkaan keltainen (samanlainen kuin västäräkillä on mustana), vatsa on muuten vaalean harmaa
- selkä ja päälaki vaaleat
- sivusulat mustat (linnun seisoessa sen kyljessä näkyy musta raita), muu osa siivestä vaalea
- silmän ympärillä musta viiru

Kiitos avusta!
KimmoP

Re: mikä västäräkki?

Viesti Kirjoittaja KimmoP »

Moi
Saisitko otettua valokuvan linnuista. Noilla tuntomerkeillä ei oiken osaa sanoa. SItruunavästäräkki se lähes varmasti ei ole, koska niitä ei montakaan paria suomessa pesi.
Raija

Viesti Kirjoittaja Raija »

Yritin ottaa kuvan kamerakännykällä. Valitettavasti lintu on nopea (kantaa ruokaa nokassaan koko ajan) / minä hidas. Ja kamera on huono. Olen työmatkalla huomenna, mutta otan keskiviikkona mukaani oikean kameran, jossa on parempi zoomi kuin Nokialaisella. Linnussa ei ole punaista, vaikka kuvassa näyttää olevan. Tässä kuitenkin kamerakännykkäkuva. Palaan asiaan keskiviikkona.

http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2ckxi+r ... kuvia.html
KalleR
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KalleR »

Raija kirjoitti:Yritin ottaa kuvan kamerakännykällä. Valitettavasti lintu on nopea (kantaa ruokaa nokassaan koko ajan) / minä hidas. Ja kamera on huono. Olen työmatkalla huomenna, mutta otan keskiviikkona mukaani oikean kameran, jossa on parempi zoomi kuin Nokialaisella. Linnussa ei ole punaista, vaikka kuvassa näyttää olevan. Tässä kuitenkin kamerakännykkäkuva. Palaan asiaan keskiviikkona.

http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2ckxi+r ... kuvia.html
Hei,
kuvassa on koiras kivitasku. Punainen väri näyttää olevan katossa.

terveisin Kalle Rainio
Vastaa Viestiin