Näimme eilen mieheni kanssa illalla täällä Iisalmen Runnilla Egyptin peltoalueella lentelemässä useitakin eri haukkalajeja, joista erästä arvelimme ensin ruskosuohaukaksi. Se oli kuitenkin vatsapuolelta hyvin kirkkaan tasaisen oranssi. Yläperässä oli valkoinen juova. Välillä se hätisteli sinisuohaukkaa, joka oli sitä huomattavasti pienempi. Valitettavasti emme saaneet siitä kovin hyviä kuvia, mutta tässä eräs, jossa se on puun väärällä puolella.
http://i201.photobucket.com/albums/aa85 ... ruskos.jpg
Mielestäni tuo muistuttaa kirjojen mukaan kovin nuorta niittysuohaukkaa, mutta olen luullut, ettei niitä ole lainkaan alueellamme.
Mikä haukka?
-
rissa
Re: Mikä haukka?
Moi
Näyttää selkeästi juuri harvinaisemmalta nuorelta suohaukalta. Kuitenkin mielestäni kyseessä on nuori arosuohaukka. Olen näkevinäni kuvassa vaaleaa kauluria ja silmän päältä ei erotu toista valkoista jurnua niin vahvasti kuin silmän alla. Suosittelen käymään uudestaan paikan päällä ja ottamaan lisää kuvia, jos mahdollista.
Näyttää selkeästi juuri harvinaisemmalta nuorelta suohaukalta. Kuitenkin mielestäni kyseessä on nuori arosuohaukka. Olen näkevinäni kuvassa vaaleaa kauluria ja silmän päältä ei erotu toista valkoista jurnua niin vahvasti kuin silmän alla. Suosittelen käymään uudestaan paikan päällä ja ottamaan lisää kuvia, jos mahdollista.
-
MinnaV
Re: Mikä haukka?
Kiitos vastauksesta!
Arosuohaukka onkin minulle aivan vieras laji, mutta nyt olen yrittänyt lueskella sen tuntomerkkejä.
Eilen kävimme illalla taas ajelemassa siellä, mutta valitettavasti lensivät liian kaukana kuvattavaksi, tai tarkemmin tutkittavaksi, mutta onneksi olivat edelleen siellä. Täytyy käydä taas joku ilta, jos taas satuttais lähietäisyydelle.
Ovat kyllä tosi mielenkiintoista seurattavaa, mitä sitten lienevätkin.
Laitan tänne uusia kuvia, jos onnistaa.
Arosuohaukka onkin minulle aivan vieras laji, mutta nyt olen yrittänyt lueskella sen tuntomerkkejä.
Eilen kävimme illalla taas ajelemassa siellä, mutta valitettavasti lensivät liian kaukana kuvattavaksi, tai tarkemmin tutkittavaksi, mutta onneksi olivat edelleen siellä. Täytyy käydä taas joku ilta, jos taas satuttais lähietäisyydelle.
Ovat kyllä tosi mielenkiintoista seurattavaa, mitä sitten lienevätkin.
Laitan tänne uusia kuvia, jos onnistaa.